I slutet av 1800-talet skrevs ett testamente som kom att betyda mer än någon hade kunnat ana. Alfred Nobels tankar var tidstypiska och moderna på samma gång. Resultatet är välkänt: Nobelpriset.
Under 1900-talet har vetenskapspersoner ägnat sig åt att utforska atomens struktur och beteende. Många av dem har fått Nobelpris. Med hjälp av en övning får vi lära oss om viktiga experiment och teorier.
Vi tittar närmare på några av 1900-talets mest betydelsefulla vetenskapliga upptäckter och de tillämpningsområden de har idag. Vi prövar också Alfred Nobels motto om Nobelprisens ”nytta för mänskligheten”.
Genetiken har utvecklats enormt under 1900-talet. Vilka upptäckter har lett fram till det vi vet idag? Med hjälp av övningar och film lär vi oss bland annat hur kunskapen om ärftlighetsmekanismen växt fram.
Hållbar utveckling. Vad är det? Hur påverkar det mig? Hur kan jag bidra och hur hänger det ihop med Nobelpriset?
Programmet Kreativitet får eleverna att fundera över vad kreativitet är, hos kända författare, fredsvänner och vetenskapsmän, men också hos sig själva.
Här får eleverna bekanta sig med novellen som litterär genre. Med utgångspunkt i några Nobelprisbelönade författare, såsom Alice Munro och Ernest Hemingway, närmar vi oss ett antal berättartekniska grepp.
I programmet Pengar och politik berättar vi om Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne. Vi tittar på några uppmärksammade pristagare och deras arbeten.
Kniviga frågor om genmodifiering ska besvaras av en nyutsedd kommitté med uppgift att besluta om konkreta förslag till tillämpningar av genteknik ska tillåtas eller inte.
För er som har begränsat med tid kan vi erbjuda en kortare skolvisning. Vi presenterar Alfred Nobel och berättar om Nobelprisets historia och de senaste pristagarna.
Hitlerhälsningar och okvädningsord – var går egentligen gränsen för vår yttrandefrihet? Den frågan är utgångspunkten för skolprogrammet Yttrandefrihet.
I skolprogrammet Äntligen! får eleverna fundera över litteraturens betydelse och sitt eget läsande. Varför ska man läsa böcker? Och hur går det till när man utser en Nobelpristagare?