
Skolprogram
Åk 7–9, ämnesövergripande
Globala målen, världen och jag
Genom övningar och diskussion får eleverna får närma sig begreppet hållbar utveckling och fundera över hur de globala målen hänger ihop med dem själva.
Praktiskt
90 minuter
900 kr
Hållbar utveckling – vad är det? Hur påverkar det mig? Hur kan jag bidra och hur hänger det ihop med Nobelprisbelönade upptäckter?
Programmet “Globala målen och jag” inleds med en övning där eleverna får fundera över hur situationen i världen ser ut inom några olika områden. Utifrån elevernas svar jobbar vi vidare med frågor om rättvisa och ansvar för att nå en hållbar utveckling. Eleverna får göra övningar där de diskuterar och resonerar kring de globala målen, samt tränar på att lyssna på varandras resonemang.
Eleverna får även fundera över hur Nobelprisbelönade upptäckter och aktiviteter kan bidra till hållbar utveckling. Vi tar upp några exempel på hur detta hänger samman.
Programmet syftar till att öka kunskap om och förståelse för situationen i världen och FN:s globala mål för hållbar utveckling ur såväl ett globalt som lokalt perspektiv, samt möjligheten till att själv kunna bidra till hållbar utveckling på olika nivåer.
Anknytning till läroplanen, Lgr 22
Biologi 7–9
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
- Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Geografi 7–9
- Lokalt, regionalt och globalt arbete för att främja hållbar utveckling.
Samhällskunskap 7–9
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.