Lärarkväll: Nobeller.

28 augusti

Välkommen till en lärarkväll i novellens tecken!

Selma Lagerlöf, Ernest Hemingway, Pär Lagerkvist, Alice Munro – många är de Nobelpristagare som författat noveller. Detta är en av anledningarna till att novellen är i fokus i det nya skolprogrammet Nobeller, som museets pedagoger berättar mer om under kvällen. De ger dig också en lägesrapport inför tillkännagivandet av – inte mindre än två – Nobelpris i litteratur det här året. Vi gästas av författaren och redaktören Jesper Virdborg som har stor erfarenhet av novellgenren. Läs mer och boka plats.

Lärarkväll: En hållbar värld – Nobelprisutställning och globala mål i undervisningen

19 september

I oktober öppnar museet en ny utställning Mänsklighetens största nytta som belyser fyra teman som är viktiga i vår värld. Det handlar om vilken roll forskning, fredsarbete och innovationer kan ha för livsmedelsförsörjning, hälsa, miljö- och klimatfrågor och kommunikation. Vi erbjuder ett skolprogram med samma namn som utställningen.

Kom och möt forskare, museipedagoger och experterna bakom Skolverkets hållbarhetsmodul. Läs mer och boka plats.

 

Om våra lärarkvällar

Vi erbjuder diskussioner, möjligheter till frågor och förhoppningsvis svar på ämnen relaterade till vår verksamhet, samt kaffe och avslutande mingel med lättare förtäring.

Har du frågor om lärarkvällarna? Kontakta bokning.nobelprizemuseum[at]nobelprize.org.


Tidigare lärarkvällar

2019

22 maj: Snart färdig lärare? Kom på inspirationskväll med Nobelglans!

Den 22 maj arrangerade vi en kostnadsfri inspirationskväll för lärarstudenter som är i slutet av sin utbildning. Vi erbjöd bland annat speed-dating, föreläsning och diskussionsstund.

 

23 april: En droppe midnatt + I have a dream

Lärarna fick möta artisten och författaren Jason ”Timbuktu” Diakité genom ett samtal med Teskedsordens generalsekreterare Lovisa Fhager Havdelin och höra berättelser ur hans debutroman En droppe midnatt. Samtalet kretsade även kring Martin Luther King och medborgarrättsrörelsen samt om det nutida samhällsklimatet. Jason är styrelseledamot i stiftelsen Teskedsorden som jobbar mot rasism och för mångfald. Stiftelsen var där och berättade om sina resurser för lärare och vi presenterade vårt kommande program och aktuellt utbud för skola. Under kvällen guidades de hundra lärarna runt i omgångar i vår aktuella utställning Rätten till frihet – Martin Luther King som också har ett populärt skolprogram kopplat till sig.

För Jason har speciellt en lärare varit viktig för honom, se videon med honom vi passade på att spela in i samband med besöket:

 

29 mars, Klimatångest eller handlingskraft?

Vad är klimatsystemet och hur kan vi som individer bekämpa klimatförändringarna? Hur kan stora komplexa hållbarhetsfrågor kan göras meningsfulla och hanterbara genom undervisningen?

Professor Alasdair Skelton från Bolincentret och Karolina Sandahl från Den globala skolan gav oss olika vinklar på hur undervisningen om klimatförändringar och hållbarhetsfrågor bäst kan skapa engagemang utan att skapa klimatångest och passivitet. Medverkade gjorde även Maja Neiman från Kungl Ingenjörsvetenskapsakademien som berättade om en kostnadsfri internationell innovationstävling för ungdomar 13–18 år som tillsammans angriper hållbarhetsutmaningar för att förbättra världen. Pontus Thunblad från Nobel Prize Museum delade med sig av museets skolprogram och digitala resurser.

 

Klicka här för att ta del av presentationerna under kvällen (de ligger som PDF:er längst ner på sidan).

 

 

8 mars, Nobelpris, jämställdhet och mångfald med vetenskapsteater, forskarsamtal och specialvisning om kvinnliga Nobelpristagare

I skolan arbetar vi ständigt med att alla elever ska ges lika möjligheter, oavsett bakgrund. Ändå spelar både kön, etnicitet, klass och andra bakgrundsfaktorer fortfarande alltför stor roll för möjligheterna till goda studieresultat, arbete och akademisk karriär. Nobelpriset har funnits sedan 1901 och fortfarande har endast 5 % av de 935 Nobelprisen tilldelats kvinnor. Hur kan vi bryta trenden och skapa likvärdiga möjligheter för alla?

Det var utgångspunkten för lärarkvällen den 7 mars. Besatta Teatern gestaltade genom sång- och dansdramat Skandal hur livet sett ut för kvinnor inom vetenskapen. Annika Hedås Falk höll i ett panelsamtal med Thomas Perlmann, sekreterare i Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet och Pernilla Ericols, rektor  från Kärrtorps gymnasium om hur utvecklingen mot en ökad jämställdhet ser ut, såväl inom utbildningssystemet som när det gäller att välja ut framtida Nobelpristagare. Även två visningar med fokus på kvinnor som har fått Nobelpriset genomfördes.

 

21 februari, Att undervisa yngre elever om svåra frågor
Att undervisa yngre elever om krig, fred, klimat och rasism ställer höga krav på oss pedagoger. Hur uppmuntrar vi engagemang, kunskapstörst och förståelse utan att skapa ångest hos eleverna? Den 21 februari bjöd vi in till en lärarkväll med Somaya Ghanem, kurator på Bris stödverksamhet för barn och unga och Emma Fornander, lärare i årskurs 1 på Brotorpsskolan för föreläsningar och panelsamtal i ämnet. Våra pedagoger presenterade även museets skolprogram med fredstema för låg- och mellanstadiet.
Under kvällen visades dessutom vår aktuella utställning Rätten till frihet – Martin Luther King.
Målgrupp: Lärare i F–6 men även lärare på högstadiet och gymnasiet var välkomna.
18 februari, Presentation av Gamla Stans museers gemensamma utbud

Kvällen gick ut på att presentera det gemensamma utbudet för skolor som Gamla Stans museer erbjuder. Vi använde oss av speed dating och mingel för största möjliga utbyte. Följande museer medverkade: Judiska museet, Kungliga Slottet, Livrustkammaren, Medeltidsmuseet, Nobel Prize Museum, Postmuseet och Storkyrkan.

 

2018

5 december, Creativity, knowledge, art and black holes.
Publiken fick träffa Nobelpristagare Frank Wilzcek, artist och producent Frida Sjöström, professor Ingvar Sjöberg och curator Betsy Devine för att prata om möjligheten att konst och kreativt arbete kan hjälpa oss förstå och förklara komplexa saker inom vetenskapen och i samhället.
Videos från lärarkvällen kommer att läggas upp här inom kort.

 

15 november, Faktaresistent eller klartänkt?

Kan skolan vaccinera unga mot pseudovetenskap, populism och missuppfattningar? Hur kan vi lära eleverna vetenskaplig metod på ett begripligt sätt? På vår lärarkväll 15 november visade vi hur lärare kan jobba med Klartänkt, ett kostnadsfritt material med filmer och lärarhandledning om kritiskt tänkande, vetenskaplig metod och argumentationsfel.

Vi visade också hur du kan arbeta med utgångspunkt i Roslings bok Factfulness som vi på Nobel Center just gett till alla som går i trean på gymnasiet. Under kvällen fick lärarna verktyg för att arbeta med utgångspunkt i boken, även om eleverna inte har läst hela boken. Se en video från presentationen med Carl-Johan Markstedt och Annika Hedås-Falk. Carl-Johan har skrivit lärarhandledningen till Factfulness för Natur & Kultur.

 

 

Vi fick också en direktrapport från konventet Flat Earth Society som filmproducenten och journalisten Rasmus Åkerblom bevakade i Denver, USA.

 

I panelsamtal möttes läraren och skoldebattören Isak Skogstad, filosofiläraren Niklas Brismar Pålsson och utbildningschef Annika Hedås Falk. Se video från panelsamtalet:

Tillhörande material

Klartänkt – ett lektionsmaterial om vetenskaplig metod och kritiskt tänkande, åk 7–9. Klicka här för att ladda hem lärarhandledningen.

Factfulness – ladda hem boken och lärarhandledningen från Natur och Kulturs hemsida (gratis).

Tipsa din elever att ladda hem boken Factfulness!

 


18 oktober, Årets Nobelpris och Nobeltema i skolan

Vi bjöd in till en kväll då vi berättade om årets Nobelpris på en nivå som alla kunde hänga med på. Vi introducerade även skolprojektet Nobel Creations 2018 som i år blir tillgängligt för alla. I projektet kan ni som klass arbeta med konstnärliga tolkningar av årets pris.

Information om Nobel Creations finns här.

 


5 september, Rätten till Frihet–Martin Luther King Jr

Inför invigningen av utställningen Rätten till frihet – Martin Luther King, Jr bjöd museets skolavdelning in till en informativ och inspirerande lärarkväll för de som undervisar på högstadiet och gymnasiet.

 

Kvällen innehöll:

Föredrag med Gloria Ray Karlmark, en av de nio afroamerikanska ungdomar – de så kallade Little Rock Nine – som 1957, med skydd av soldater ur USA:s försvarsmakt, studerade på Little Rock Central High School i Little Rock. Gloria Ray Karlmark, idag bosatt i Sverige, berättade om sina upplevelser och sitt engagemang i den amerikanska medborgarrättelsen.

Presentation av utställningen och det skolprogram som kommer att erbjudas i anslutning till utställningen.

 


18 september Läkemedel i naturen

De senaste åren har forskare blivit alltmer uppmärksamma på att läkemedel som sprids i naturen kan ge ekologiska effekter. Under lärarkvällen den 18 september 2018 fick lärare möjlighet att lära sig mer om denna problematik och diskutera betydelsen av nya forskningsrön.

 

Medverkande:

Tomas Brodin, forskare vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, Umeå Universitet,

Bengt Mattson, sakkunnig från LIF – de forskande läkemedelsföretagen (Läkemedelsindustriföreningen) med flera.

Deltagarna fick även en genomgång av flera relaterade Nobelpris.