Filmerna, som är inspirerade av masterclass-formatet, riktar sig till skolelever och alla andra som är intresserade av att lära sig mer om AI, berättade och om att skriva poesi. Varje film utgår också från en Nobelpristagare. I filmen om poesi får man lyssna till poeten och artisten Daniel Boyacioglu. Han menar att det är en storartad handling att skriva poesi och han uppmuntrar alla att komma i gång. I filmen säger han:

”Skriv, skriv bara. Det är jätteviktigt. Och det är jättekul. Om någon frågar vad ni gör så kan ni bara säga. Jo förstår du, jag räddar världen. Vad gör du?”

Filmerna är en del av ”Klassen” som är en helt ny svensk plattform för lärande. Där möter man inspirerande och provocerande personer som delar med sig med sitt kunnande och sina funderingar.  Initiativtagare till plattformen är Matilda Lindvall. Hon har många års erfarenhet av större utveckling- och förändringsarbete inom kulturella och kreativa näringar. Med ”Klassen” driver hon samma fråga som hon ofta har gjort, men under ett nytt tak och i egen regi – att få oss att lyfta blicken och tänka till.

”Museum är en skattkammare, så fylld med berättelser och kunskap”, säger Matilda Lindvall. ”Det har varit väldigt coolt och fantastiskt att få möjlighet att arbeta tillsammans med Nobelprismuseet och sprida deras kunskap utanför huset och också inspirerande att se hur museet vill testa ett nytt grepp för att nå ut. Både med Klassen men också med ett gränsöverskridande arbete internt. Hatten av!”

Materialet som går att ta del av gratis är också en del av den digitala satsning som görs i samband med Nobelprismuseets utställning ”Evig liv” som öppnar på Liljevalchs den 1 oktober.

Du kan ta del av materialet på: https://nobelprizemuseum.se/digitalt-klassen/

Här kan du läsa mer om utställningen: https://nobelprizemuseum.se/nobelprismuseet-skapar-utstallning-om-evigt-liv/

Om att läsa och skriva poesi med Daniel Boyacioglu

Klassen om poesi handlar om att förstå språk, sitt eget och andras. Varför ska vi skriva och läsa? Hur skriver vi en dikt och hur vet vi när den slutar? Klassen ger oss en snabbkurs i att läsa och skriva poesi, den hjälper oss att hitta lusten men framför allt lär den oss att förstå, tycka om och äga vårt språk. Klassen utgår från Daniel Boyacioglus författarskap och den amerikanska poeten och Nobelpristagaren Louise Glück.

Om att locka fram en berättelse med Cooper & Gorfer

Klassen om berättande lär oss att få fram berättelserna som vi har i oss. Hur börjar vi? Var och hur hittar vi dem? Och vad gör vi med dem sen? Den här klassen ger oss verktyg att locka fram berättelsen, formulera den och uttrycka den oavsett hur den gestaltas i slutänden. Klassen utgår från Selma Lagerlöf, en vår tids största berättare, som var den första kvinna att få Nobelpriset i litteratur 1909. I filmen träffar du Sarah Cooper och Nina Gorfer som är personerna bakom konstnärsduon Cooper & Gorfer. De träffades under utbildningen i Sverige och har arbetat tillsammans sedan 2006.

Om AI och känslor med Sofia Thunberg

Klassen med Sofia Thunberg ger oss en snabbkurs i AI, men framför allt lär vi oss mer om AI och känslor och hur AI kan tänkas påverka oss i framtiden. Klassen utgår från Nobelpristagaren i litteratur Kazuo Ishiguro som undersöker temat i sin bok ”Klara och solen”. Vad kan vi förvänta oss av en robot, nu och i framtiden? Vissa relationscoacher och psykologer förutspår att det om 25 år kommer att vara lika vanligt med relationer till robotar som till människor. Är det verkligen sant?

För mer information kontakta:

Rebecka Oxelström
Presschef Nobelstiftelsen

rebecka.oxelstrom@nobelprize.org

Matilda Lindvall

matlindvall@gmail.com

www.klassen-editions.com

@klasseneditions

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset. © Nobel Prize Museum 2022. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.