Lärarkväll: Nobelpris, jämställdhet och mångfald med vetenskapsteater, forskarsamtal och specialvisning om kvinnliga Nobelpristagare

Välkommen till en kväll för lärare och skolledare med humoristisk vetenskapsteater, en visning med fokus på kvinnliga Nobelpristagare och ett forskarsamtal om hur vi jobbar framåt för en ökad jämställdhet och mångfald.
I skolan arbetar vi ständigt med att alla elever ska ges lika möjligheter, oavsett bakgrund. Ändå spelar både kön, etnicitet, klass och andra bakgrundsfaktorer fortfarande alltför stor roll för möjligheterna till goda studieresultat, arbete och akademisk karriär. Nobelpriset har funnits sedan 1901 och fortfarande har endast 5 % av de 935 Nobelprisen tilldelats kvinnor. Hur kan vi bryta trenden och skapa likvärdiga möjligheter för alla? Kom och diskutera med oss!

 

Programmet på scen börjar kl. 18.00 men både innan och efter kan du gå på en visning med fokus på kvinnliga Nobelpristagare. Som lärare är du VIP hos oss och har alltid 20 % rabatt i vår museibutik, meddela i kassan att du är lärare. På plats under lärarkvällen finns också vår bokningsansvariga så ta gärna med kalendern och preliminärboka din klass på något av våra 30 skolprogram med olika teman.

 

Kvällens program
17.00 Dörrarna öppnas, servering av vegetariska mackor, alkoholfri öl och kaffe/te

 

17.15 Visning (första tillfället av två): En guidad tur i museet med fokus på kvinnliga Nobelpristagare

 

18.00 Teater: Föreställningen Skandal – ett explosivt sång–och dansdrama om historien kring de kvinnliga Nobelpristagarna i fysik, kemi och medicin. Besatta Teatern gestaltar med humor och musik utmaningarna som historiens vetenskapskvinnor mött.

 

18.50 Panelsamtal: Professor Thomas Perlmann, sekreterare i Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet samtalar med rektor Pernilla Ericols från Kärrtorps gymnasium och Annika Hedås Falk, utbildningschef på Nobel Prize Museum, om hur utvecklingen mot en ökad jämställdhet ser ut, såväl inom utbildningssystemet som när det gäller att välja ut framtida Nobelpristagare.

 

19.15 Visning (andra tillfället): En guidad tur i museet med fokus på kvinnliga Nobelpristagare

 

20.00 Museet stänger

 

Varmt välkomna!
Registrera dig via länken ovan.

 

Frågor? Hör av dig till Annika Hedås Falk annika.hedas-falk@nobelmuseum.se

 

Kvällen är kostnadsfri för lärare från alla ämnen och stadier. Förtäring ingår. Ange eventuella allergier när du anmäler dig.

 


 

Photo: Eric Ward

Lärarkväll Krig och fred – Hur pratar vi om svåra frågor med eleverna?

21 februari, kl. 17.00–19.00

Att undervisa yngre elever om krig, fred, klimat och rasism ställer höga krav på oss pedagoger. Hur uppmuntrar vi engagemang, kunskapstörst och förståelse utan att skapa ångest hos eleverna? Kom till Nobel Prize Museum på en lärarkväll där vi får ny inspiration och lär av varandra.

Du får bland annat:

  • Lyssna på en föreläsning med Somaya Ghanem, kurator på Bris stödverksamhet för barn och unga, om hur en kan prata med barn om svåra saker, till exempel barn som upplevt krig.
  • Få råd och tips av Emma Fornander, lärare i årskurs 1 på Brotorpsskolan. Emma har lång erfarenhet av att diskutera komplexa frågor med eleverna.
  • Ta del av panelsamtal och ställa frågor
  • Veta mer om museets skolprogram med fredstema för låg- och mellanstadiet.
Målgrupp: Lärare i F–6 men även lärare på högstadiet och gymnasiet är välkomna.
Lättare förtäring kommer att serveras.
Har du frågor om lärarkvällen eller vill anmäla dig går det bra att mejla charlotta.jeppson[a]nobelmuseum.se.

Martin Luther King, Jr vid en av marscherna från Selma till Montgomery. Demonstranterna krävde lika rösträtt för alla medborgare. Foto: Flip Schulke/Corbis via Getty Images.

I lärarkvällen ingår även en visning av vår aktuella utställning Rätten till frihet. Utställningen belyser hur Martin Luther King, Jr, som ledare för den amerikanska medborgarrättsrörelsen, stred för afroamerikaners rättigheter och hur hans kamp uteslutande fördes utan våld.

Utställningen har tagits fram i samarbete med The King Center, The Herndon Home Museum och Morehouse College och är uppbyggd av foton, föremål och filmer. Läs mer om utställningen.

 


 

Om våra lärarkvällar

Vi erbjuder diskussioner, möjligheter till frågor och förhoppningsvis svar på ämnen relaterade till vår verksamhet, samt kaffe och avslutande mingel med lättare förtäring.

Har du frågor om lärarkvällarna? Kontakta andreas.lundin@nobelmuseum.se.

 


Tidigare lärarkvällar

2019

18 februari, Presentation av Gamla Stans museers gemensamma utbud

Kvällen gick ut på att presentera det gemensamma utbudet för skolor som Gamla Stans museer erbjuder. Vi använde oss av speed dating och mingel för största möjliga utbyte. Följande museer medverkade: Judiska museet, Kungliga Slottet, Livrustkammaren, Medeltidsmuseet, Nobel Prize Museum, Postmuseet och Storkyrkan.

 

2018

5 december, Creativity, knowledge, art and black holes.

Publiken fick träffa Nobelpristagare Frank Wilzcek, artist och producent Frida Sjöström, professor Ingvar Sjöberg och curator Betsy Devine för att prata om möjligheten att konst och kreativt arbete kan hjälpa oss förstå och förklara komplexa saker inom vetenskapen och i samhället.
Videos från lärarkvällen kommer att läggas upp här inom kort.

 

15 november, Faktaresistent eller klartänkt?

Kan skolan vaccinera unga mot pseudovetenskap, populism och missuppfattningar? Hur kan vi lära eleverna vetenskaplig metod på ett begripligt sätt? På vår lärarkväll 15 november visade vi hur lärare kan jobba med Klartänkt, ett kostnadsfritt material med filmer och lärarhandledning om kritiskt tänkande, vetenskaplig metod och argumentationsfel.

Vi visade också hur du kan arbeta med utgångspunkt i Roslings bok Factfulness som vi på Nobel Center just gett till alla som går i trean på gymnasiet. Under kvällen fick lärarna verktyg för att arbeta med utgångspunkt i boken, även om eleverna inte har läst hela boken. Se en video från presentationen med Carl-Johan Markstedt och Annika Hedås-Falk. Carl-Johan har skrivit lärarhandledningen till Factfulness för Natur & Kultur.

 

 

Vi fick också en direktrapport från konventet Flat Earth Society som filmproducenten och journalisten Rasmus Åkerblom bevakade i Denver, USA.

 

I panelsamtal möttes läraren och skoldebattören Isak Skogstad, filosofiläraren Niklas Brismar Pålsson och utbildningschef Annika Hedås Falk. Se video från panelsamtalet:

Tillhörande material

Klartänkt – ett lektionsmaterial om vetenskaplig metod och kritiskt tänkande, åk 7–9. Klicka här för att ladda hem lärarhandledningen.

Factfulness – ladda hem boken och lärarhandledningen från Natur och Kulturs hemsida (gratis).

Tipsa din elever att ladda hem boken Factfulness!

 


18 oktober, Årets Nobelpris och Nobeltema i skolan

Vi bjöd in till en kväll då vi berättade om årets Nobelpris på en nivå som alla kunde hänga med på. Vi introducerade även skolprojektet Nobel Creations 2018 som i år blir tillgängligt för alla. I projektet kan ni som klass arbeta med konstnärliga tolkningar av årets pris.

Information om Nobel Creations finns här.

 


5 september, Rätten till Frihet–Martin Luther King Jr

Inför invigningen av utställningen Rätten till frihet – Martin Luther King, Jr bjöd museets skolavdelning in till en informativ och inspirerande lärarkväll för de som undervisar på högstadiet och gymnasiet.

 

Kvällen innehöll:

Föredrag med Gloria Ray Karlmark, en av de nio afroamerikanska ungdomar – de så kallade Little Rock Nine – som 1957, med skydd av soldater ur USA:s försvarsmakt, studerade på Little Rock Central High School i Little Rock. Gloria Ray Karlmark, idag bosatt i Sverige, berättade om sina upplevelser och sitt engagemang i den amerikanska medborgarrättelsen.

Presentation av utställningen och det skolprogram som kommer att erbjudas i anslutning till utställningen.

 


18 september Läkemedel i naturen

De senaste åren har forskare blivit alltmer uppmärksamma på att läkemedel som sprids i naturen kan ge ekologiska effekter. Under lärarkvällen den 18 september 2018 fick lärare möjlighet att lära sig mer om denna problematik och diskutera betydelsen av nya forskningsrön.

 

Medverkande:

Tomas Brodin, forskare vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, Umeå Universitet,

Bengt Mattson, sakkunnig från LIF – de forskande läkemedelsföretagen (Läkemedelsindustriföreningen) med flera.

Deltagarna fick även en genomgång av flera relaterade Nobelpris.