Slutsålt!
Bli medlem i museet och få förtur till biljettbokning, fritt eller rabatterat inträde till våra kommande konserter, samtal, provningar och evenemang.

Poetiskt trots och självklart tvivel

Varmt välkommen till en helkväll på Nobelprismuseet! Författaren Agneta Pleijel och kulturskribenten Stefan Ingvarsson samtalar med Nobelprismuseets Carin Klaesson om den polska poeten och Nobelpristagaren Wislawa Szymborska. Det blir en kväll om poetiskt trots, självklart tvivel och hisnande häpnad.

”The Tower of Babel” av den polska regissören Maria Wróż-Prusiewicz som tolkar Szymborskas dikt ”I Babels torn” finns att beskåda i museets filmsal under fredagen, lördagen och söndagen. Filmen visas i samarbete med Fundacja Ars Integra.

Samtalet efterföljs av en konsert med den prisbelönta polska pianisten och kompositören Hania Rani som med sitt debutalbum “Esja” tagit emot internationella hyllningar världen över.
Hania Rani finner sin inspiration i allt från visuell konst, form och arkitektur till platser som Gdansk, Warszawa, Berlin och bergen i Bieszczady, sydöstra Polen. Med sin musik önskar hon uttrycka att “man kan resa hela världen runt men inte se någonting. Det är inte resmålet som är det viktigaste, utan hur mycket vi tar in av det som händer runt omkring oss”

Programmet är ett samarbete mellan Nobelprismuseet och Polska Institutet. Välkommen till en sen kväll på museet där Bistro Nobel serverar passande mat och dryck och våra utställningar håller öppet till stängning.

Kvällens program:
18.00 – 18.30 Samtal Agneta Pleijel, Stefan Ingvarsson och Carin Klaesson
18.30 – 19.00 Paus
19.00 – 20.00 Konsert – Hania Rani
20.00 – 21.00 Efterhäng och mingel i Bistro Nobel.

Lyssna på Hania Rani och albumet Esja här.

“Glädjen att skriva.
Möjligheten att föreviga.
Hämnden från en dödlig hand.”
(Ur dikten Glädjen att skriva) – Wislawa Szymborska

Välkomna!

Klicka här för att köpa din biljett (SLUTSÅLT)