Under Kulturnatt Stockholm håller museet öppet fram till midnatt och bjuder på en händelserik afton med samtal, musik, visningar och quiz. Vi gästas av forskaren Emma Frans, som i ett samtal med museets Carin Klaesson diskuterar hur och när man kan lita på vetenskapliga auktoriteter. Människor vänder sig ofta till experter för att finna svar, men ibland är forskare oeniga och alla som kallar sig experter har inte koll. Så när ska man lyssna på forskarna? Och vem kan man egentligen lita på?

Följ med på guidade minivisningar av den nya utställningen Sakerna som förändrar världen som visar en spännande samling gåvor från Nobelpristagare. Utställningen blickar in i banbrytande upptäckter och livsverk, med utgångspunkt i de personliga föremål som Nobelpristagare har skänkt till museets samling. Det vardagliga och personliga blandas med hisnande existentiella och vetenskapliga frågor. Upptäck hur deras insatser förändrar världen vi lever i – och formar framtiden.

Under kvällen kan du också utmana dina vänner i quiz, mingla, och beställa smakrika smårätter och cocktails i Bistro Nobel där DJs fixar feststämning hela kvällen.

För familjer, barn och andra lekfulla finns möjlighet att skapa och bygga i vår pysselstation.

Ingen av kvällens programpunkter kräver förbokning.

Program:

DJs hela kvällen:

18.00 – 21.00  DJ CHOKO

21.00 – 00.00 DJs MERILIN och Nassim Mehran

CHOKO är från Paris och baserad i Stockholm. Hon spelar en mix av disco, Chicago house och melodisk techno.

Svensk-estniske MERILIN kommer bjuda på musik med housevibbar med funkiga beats.

Nassim Mehran är baserad i Stockholm och kommer att bjuda på allt från underground house och acid house till lekfulla elektroniska beats.

18.15-18.25 Pop-up visning på svenska av Sakerna som förändrar världen, 10 minuter. (start i utställningen)

18.45-18.55 Pop-up visning på engelska av Sakerna som förändrar världen, 10 minuter. (start i utställningen)

19.00-19.30 Vem kan man lita på? Ett samtal med forskaren och poddaren Emma Frans om kunniga experter och självutnämnda förståsigpåare, med utgångspunkt i hennes bok Expertparadoxen. Emma Frans samtalar med Nobelprismuseets Carin Klaesson. (Bistro Nobel).

19.15-19.25 Pop-up visning på svenska av Sakerna som förändrar världen, 10 minuter. (start i utställningen)

19.45-19.55 Pop-up visning på engelska av Sakerna som förändrar världen, 10 minuter. (start i utställningen)

20.00-20.20 Quiz på engelska med Nobeltema. (Bistro Nobel).

20.15-20.25 Pop-up visning på svenska av Sakerna som förändrar världen 10 minuter. (start i utställningen)

20.45-20.55 Pop-up visning på engelska av Sakerna som förändrar världen, 10 minuter. (start i utställningen)

21.15-21.25 Pop-up visning på svenska av Sakerna som förändrar världen, 10 minuter. (start i utställningen)

21.45-21.55 Pop-up visning på engelska av Sakerna som förändrar världen, 10 minuter. (start i utställningen)

Fotopolicy

Nobel Prize Museum fotograferar, filmar och livesänder många av våra evenemang. Nobel Prize Museum kan komma att använda materialet i våra verksamheter, kommunikationskanaler, marknadsföring och i sociala medier. Kontakta oss om du har frågor om detta.