Redan i våras startade arbetet med att ta fram föreställningen Det här med att vara människa. Manuset skrivs hela vägen fram till premiär med hjälp av strukturerad improvisation under repetitionerna. Sättet att arbeta kallas för ”devising”. En form av teaterlabb som resulterar i en föreställning där verklighet och allvar samsas med lek. Det experimentella sättet att skapa teater är medvetet valt i linje med Nobelprismuseets ambition att prova nya format inför ett kommande Nobel Center.

Det blir scener med både musik, sång och rörelse – föreställningen rör sig mellan teater, dans och performance.

”Både teatern och Nobelpriset kan ibland uppfattas som lite pretentiöst och jag vill inte gå i den fällan”, säger regissören Johan Bark. ”Uppträdandet får gärna kännas lite lortigt och djärvt. Ambitionen är också att det ska vara kul. Jag vill att publiken ska skratta.”

Teaterföreställningen gör nedslag i texter av litteraturpristagare som Svetlana Aleksijevitj, Annie Ernaux, Louise Glück och Wisława Szymborska. Publiken får även möta huvudpersonen i Pär Lagerkvists berömda roman Dvärgen. Men det blir en egen tolkning av honom där han placeras i en mer samtida kontext, ett exempel på hur existerande texter får ett nytt liv på teaterscenen.

”Alla ord som yttras på scen är skrivna av litteraturpristagare”, säger Johan Bark. ”Det är vår ram. Men det blir inte någon traditionell uppläsning. Ingen kommer heller att klä ut sig till Alfred Nobel eller Selma Lagerlöf.”

• Katarina Krogh och Fabian Hedlund. Foto: Clément Morin

• Johan Bark. Foto: Clément Morin

• Katarina Krogh och Fabian Hedlund. Foto: Clément Morin

• Johan Bark. Foto: Clément Morin

Teaterföreställningen ”Det här med att vara människa” har premiär den 30 september på Nobelprismuseet. Ytterligare föreställningar ligger planerade under hösten.

För pressbiljetter vänligen kontakta

press@nobelprize.org

Det här med att vara människa

Datum: 30 september, 29 oktober, 19 november (fler uppsättningar kan tillkomma)

Skådespelare: Katarina Krogh och Fabian Hedlund

Regi och Ljusdesign: Johan Bark

Kostymdesign: Elsa-Mareanne Wrethagen

Regiassistent: Dina Lagerman

Dramaturg: Carin Klaesson

Sångpedagog: Rebecca Häller

Musikinspelningar: Jan Radesjö

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2023. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.