Talarna på den digitala lärarkvällen var klimatforskare, litteraturvetare och inspirerande lärarkollegor som erbjöd kunskap, inspiration till undervisningen. Forskarna bjöd också in lärare att låta eleverna bli medforskare och framtidsspanare i projektet som knyter ihop coronapandemin med klimatomställningen.

Ur programmet

Utopian Stories – Forskning med dina elever.

Introduktion till ett helt nytt vetenskapligt projekt där elever och lärare kan bli medforskare för att undersöka vilka förändringar vi människor är beredda att göra för en hållbar framtid.

Klimatförändringar – En crash course

Alasdair Skelton, professor i geologi och föreståndare på Bolincentret för klimatforskning vid SU ger oss en pedagogisk översikt om det senaste inom klimatforskning – en kortföreläsning som du i nästa led kan använda i undervisningen.

Utopier och dystopier i Nobelprisbelönad litteratur

Kjell Espmark, ledamot i Svenska Akademien, författare och professor emeritus i litteraturvetenskap gör några nedslag i den Nobelprisbelönade litteraturen. Här finns både dystopiska undergångsskildringar och skimrande framtidsvisioner.

Framtidsberättelser – Läs och skriv en utopi

Camilla Brudin Borg, litteraturforskare vid Göteborgs universitet.

För att göra bra val, för oss själva och planeten behöver vi berättelser och tankar om den framtid vi vill ha. Men dystopiska framtidsberättelser präglar såväl litteraturen som film, spel, tidningar och tv. Hur kan utopiberättelser bli till hävstång för en ljusare framtid?

Undervisningen – Coronapandemin, klimatförändringarna och framtidstron

De prisbelönta lärarna Maria Wiman och Philippe Longchamps delar med sig av några idéer och ingångar till undervisningen med fokus på klimatet och framtiden.

Nobelpriset – Idéer som förändrar världen

Museilektor Lotta Jeppsson ger några smakprov från Nobelprismuseets samlingar där banbrytande upptäckter och kreativt nytänkande banat vägen.