Hur kommer det sig att så många av den amerikanska kvinnorörelsens segrar kom under ett fåtal år på 60- och 70-talen? Vad kan vi lära av den perioden i USA:s historia idag?

I december är Claudia Goldin, Henry Lee Professor of Economics vid Harvard University, i Stockholm för att ta emot Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne. I samband med detta ger hon en föreläsning på temat ”Why women won” på Ekonomiska museet.

Erika Lanner, chef på Nobelprismuseet, hälsar välkomna. Efter Claudia Goldins föreläsning blir det en frågestund som leds av professor Maria Stanfors.

Föreläsningen och frågestunden hålls på engelska.
Ett begränsat antal biljetter finns tillgängliga för Nobelprismuseets medlemmar.
Föreläsningen filmas och görs tillgänglig i efterhand via Ekonomiska museets webbplats.

Programmet arrangeras av Ekonomiska museet, Nobelprismuseet, Stockholms universitet, Sveriges Kvinnoorganisationer, FemEk – Kvinnorörelsens ekonomiska tankesmedja, Nationalekonomiska föreningen och Ownershift.