Vinnarna i den senaste omgången av Forskarhjälpen för elever i högstadiet presenterades under eftermiddagen i en sändning från Nobel Prize Museum (Nobelprismuseet). Från hela landet har 1 400 elever hjälpt forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg att samla in ny kunskap om hur stjärnor föds. Av dem har 17 lag gått vidare till den final som idag avgjordes i ett digitalt evenemang där Christer Fuglesang deltog tillsammans med Nobelpristagaren Reinhard Genzel (Nobelpriset i fysik 2020).

Saltsjöbadens Samskola utanför Stockholm med eleverna Elvira Yalikun och Izabella Djupdahl erhöll juryns stora pris. Forskarnas pris fick George Tobieson och Livia Persson från Carlssons skola i Stockholm. Elevernas pris gick till Rosendalsskolan i Vallentuna och eleverna Millie Lövgren, Alice Lundberg och Emilia Nielsen.

Stjärnjakten är en del av Forskarhjälpen, ett projekt där Nobel Prize Museum kopplar samman skolklasser runt om i landet med forskare vid svenska universitet. Eleverna har analyserat detaljer i bilder från rymden och markerat var det kan finnas stoft och partiklar som är på väg att bilda nya stjärnor. Det är till stor hjälp för Chalmersforskarna, som kan lägga mer tid på att undersöka vad stoftmolnen innehåller för att öka kunskapen om hur stjärnor bildas.

Det är tionde året i rad Forskarhjälpen anordnas och syftet är att fler unga ska få ett ökat intresse för naturvetenskap och förstå hur forskning kan skapa nytta i samhället. Samarbetet avslutas med en tävling, där eleverna gruppvis har skapat en vetenskaplig poster som sammanfattar deras arbete.

Vanligtvis brukar finalisterna bjudas in till en ceremoni i Stockholm, i anslutning till Nobelfirandet. 2020 års version av Forskarhjälpens final sändes i stället digitalt. Under förmiddagen presenterade elever från hela landet sina posters för varandra och för forskarna. Vid klockan 13.00-14.30 sändes finalen på YouTube för alla 1 400 deltagande elever och andra intresserade.

”Jag blev mycket imponerad av mängden resultat vi fick från studenterna. De utförde ett mycket noggrant arbete och visade stort engagemang under hela projektet”, säger en av forskarna, Giuliana Cosentino, från Chalmers tekniska högskola.

”Det känns extra bra att i coronatider avsluta med att eleverna får möta en Nobelpristagare som gjort banbrytande upptäckter om rymdens svarta hål. Förhoppningen är naturligtvis att flera av eleverna också ska tänka sig bli forskare i framtiden”, säger Annika Hedås Falk, utbildningschef på museet.

Forskarhjälpen finansieras bland annat av Stiftelsen för Strategisk Forskning. Tanken är att förutom att öka elevernas intresse också ge lärarna en värdefull kompetensutveckling, nya idéer och användbart material till undervisningen samtidigt som elevernas arbete utgör viktiga bidrag i forskarnas arbete.

Läs mer, se elevernas posters på  www.forskarhjalpen.se

För mer information eller intervjuförfrågningar kontakta:
Rebecka Oxelström, presschef, +46 734 12 66 75, rebecka.oxelstrom@nobelprize.org

• Saltsjöbadens Samskola utanför Stockholm med eleverna Elvira Yalikun och Izabella Djupdahl erhöll juryns stora pris.

• Elevernas pris gick till Rosendalsskolan i Vallentuna och eleverna Millie Lövgren, Alice Lundberg och Emilia Nielsen.

• Forskarnas pris fick George Tobieson och Livia Persson från Carlssons skola i Stockholm.