Vinnarna i den senaste omgången av Forskarhjälpen för elever i högstadiet presenterades under eftermiddagen i en sändning från Nobelprismuseet. Från hela landet har drygt 1 000 elever hjälpt forskare vid Umeå Universitet att samla in viktig data om pollinatörer och pollen. Av dem har 20 lag gått vidare till den final som idag avgjordes i ett digitalt evenemang.

Fagrabäckskolan i Växjö med eleverna Linnea Algotsson, Ines Alering och Neo Schandersson erhöll juryns stora pris. Forskarens pris fick Selma Oldenby och Damon Majdabadi från Casa Montessori i Partille. Skolornas pris gick till Tolvåkerskolan i Löddeköpinge och eleverna Vilda Berg, Anton Forslund och Sebastian Björk.

Pollenjakten är en del av Forskarhjälpen, ett projekt där Nobelprismuseet kopplar samman skolklasser från alla delar av landet med forskare vid svenska universitet. I år har elevernas undersökningar givit viktiga data om pollinatörer och pollen genom att undersöka bipollenprover som har samlats in av biodlare runt om i Sverige. Det är till stor hjälp för forskarna på Umeå universitet, som kan fortsätta med mer avancerade metoder för att förstå hur pollineringen skiljer sig i olika delar av landet. För att presentera sitt resultat har eleverna skapat posters, som också är deras tävlingsbidrag.

Det är det elfte året i rad som Forskarhjälpen arrangeras. Prisceremonin ägde rum i digital form den 11 februari 2022. På förmiddagen presenterade en elevgrupp från varje skola sin vetenskapliga poster under en ”poster session” där eleverna även fick frågor och återkoppling från forskare och elevgrupper från de andra skolorna. På eftermiddagen bjöds samtliga klasser, drygt 1 000 elever, som har deltagit hela vägen i Pollenjakten in till föreläsningar och prisutdelning i tre kategorier; Juryns stora pris, Forskarnas pris och Skolornas pris.

Forskarhjälpen finansieras bland annat av Stiftelsen för Strategisk Forskning. Tanken är att förutom att öka elevernas intresse också ge lärarna en värdefull kompetensutveckling, nya idéer och användbart material till undervisningen samtidigt som elevernas arbete utgör viktiga bidrag i forskarnas arbete.

Läs mer, se elevernas posters på https://nobelprizemuseum.se/postrar-2021/

Finalisternas bidrag går att se på:

• Vinnare av forskarens pris t v Selma Oldenby och Damon Majdabadi från Casa Montessori i Partille.

• Vinnare av skolornas pris gick till Vilda Berg t v, Anton Forslund (mitt) och Sebastian Björk t h från Tolvåkerskolan i Löddeköpinge.

För ytterligare information kontakta

Rebecka Oxelström, presschef, +46 734 12 66 75, rebecka.oxelstrom@nobelprize.org

Om Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2022. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.