Nobelpriset står i fokus för de aktiviteter som kommer att genomföras under turnén. Aktiviteterna genomsyras av den grundläggande idén om att människor kan göra världen bättre genom vetenskap, litteratur och fredsarbete.

En del av satsningen är vandringsutställningen Mänsklighetens största nytta som visas på Universeum.Utställningen dyker ner i Nobelprisbelönade arbeten under det gångna seklet och hur de gjort världen till en bättre plats och berikat våra liv. Besökarna får lära sig mer om insatser som räddat liv, mättat mänskligheten, skyddat planeten och sammankopplat människor.

”Vandringsutställningen har mött skolklasser i Indien och besökare på vårt museum i Stockholm. Det känns väldigt roligt att den nu landat i Göteborg,” säger Erika Lanner, chef på Nobelprismuseet.

Den 1 september är lärare från Göteborg och resten av Sverige välkomna till en digital lärarkonferens. Under cirka 90 minuter blir det spännande samtal om gener och genteknik samt hur vi idag kan påverka livets kod. Vad säger dagens forskning och vilka oanade möjligheter finns för framtiden? Vilka risker behöver vi vara uppmärksamma på? Det blir också samtal om människans plats i rymden. Vad vet vi – och vad kan vi veta – om hur universum kom till och hur det kommer utvecklas? Medverkar gör bland andra Nobelpristagaren Richard J. Roberts.

Under hösten erbjuds ett antal samtal och programpunkter för allmänheten i anslutning till utställningen. Program återfinns på universeum.se och nobelprizemuseum.se.

Nobel Prize Museum on Tour har skapats med utgångspunkten att Nobelpriset är och ska vara en tillgång för hela Sverige. Under en fyraårsperiod kommer museet turnera till fyra geografiskt spridda platser i Sverige.

Projektet kan genomföras tack vare stöd från Erling-Perssons Stiftelse, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse samt Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

För ytterligare information kontakta:

Rebecka Oxelström, presschef Nobelstiftelsen
rebecka.oxelstrom@nobelprize.org + 46 73 412 66 75

Om Nobelprismuseet

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobelprismuseet skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.