Vilka innovativa material kan förbättra vår miljö? Hur blir funktionsmaterial alltmer intelligenta, och hur ser potentialen ut för att minska utsläppen? Vi kommer att utforska framtidens nya material under vår sjätte upplaga av Science Today – hållbara och innovativa material.

Science Today tar temperaturen på dagens vetenskap och pågående forskning genom att bjuda in till en afterwork där doktorander och postdoktorer från Karolinska Institutet (KI), Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Stockholms universitet (SU) presenterar sin forskning på scen.

Kvällens samtal sker på engelska och leds av Nobelprismuseets Olof Somell. Efter samtalet fortsätter kvällen med musik och häng i Bistro Nobel som har komponerat en fredagsmeny av mellanrätter och goda drycker. I biljettpriset ingår även entré till museets utställningar som håller öppet fram till klockan 21.00.

Talare

Viktoria Langwallner, SLU/KI

Doktorand, spindelsilkebiologi för biomedicinska applikationer

”Spindelsilke är naturens högpresterande fiber, eftersom den har en unik kombination av hög draghållfasthet och töjbarhet som gör att den kan absorbera en stor mängd energi innan den bryts. Eftersom det är svårt att få tag på stora mängder naturligt silke för textilier från spindlar i naturen, behöver spindelsilkesproteiner odlas. Därför är en del av forskningen inriktad på utveckling av storskaliga produktionsmetoder för att tillverka konstgjorda silkesfibrer. En del av forskningen gäller även användningen av en spindelsilkeproteindomän för effektiv produktion av proteiner och peptider”.

Carl Moser, KTH

Postdoktor, träkemi och massateknik

”En nyckel till hållbarhet är att begränsa vårt beroende av fossila bränslen som råvara och istället välja biobaserade resurser. Jag utvecklar metoder för att frigöra fibrer från cellulosabiomassa som kan användas för att ersätta produkter tillverkade av icke förnybara källor, såsom textilfibrer, frigolitisolering och förpackningar. Denna metod kan också öka vår kunskap om befintliga storskaliga processer”.

Edouard Pesquet, SU

Universitetslektor och ledare för forskargruppen ”Celldifferentiering och koordination i vävnader”.

”Jag arbetar med hur växtbiomassa, och deras cellväggar, skapar unika mångsidiga material som gör det möjligt för växter att klara klimatförändringar och andra störningar samt hur vi kan använda växtcellväggsbiomassa för nya bioinspirerade hållbara material”.

17.00 Mingel i Bistro Nobel, musik av DJ Mezquida

18.00 Presentationer och samtal på scen

19.00 – 21.00 Mingel i Bistro Nobel, musik av DJ Mezquida

Se köp av biljetter nedan. Köpt biljett återbetalas ej.

Fotopolicy

Nobel Prize Museum fotograferar, filmar och livesänder många av våra evenemang. Nobel Prize Museum kan komma att använda materialet i våra verksamheter, kommunikationskanaler och i sociala medier. Kontakta oss om du har frågor om detta.