Slutsålt!
Bli medlem i museet och få förtur till biljettbokning, fritt eller rabatterat inträde till våra kommande konserter, samtal, provningar och evenemang.

Science Today tar temperaturen på vetenskap 2022 och bjuder in till en ny slags afterwork/after school. Här får doktorander och postdoktorander  chansen att presentera sin forskning på scen. Efter samtalen fortsätter vi med ett nätverkande mingel i baren och musik som stimulerar hjärnan!

Konceptet blickar in i vetenskapens värld och skapar ett tillfälle för doktorander, forskare och andra entusiaster med intresse för vetenskaplig forskning att träffas och diskutera.

Efter vårt första möte Komplexiteten i hjärnan kommer vi nu att dyka djupare in i rymdens oändlighet. Var befinner sig rymdforskningen idag?

Nobelpris om rymden har gått från det allra största till det allra minsta. Från frågan om hur stjärnor föds och lyser, till de minsta partiklar som korsar jorden. Fysikpristagarna från 2019, Michel Mayor och Didier Queloz, upptäckte den första exoplaneten – en planet utanför vårt solsystem – som kretsar kring en stjärna av soltyp. Sedan dess har över 4 000 exoplaneter hittats i Vintergatan. 2020 års Nobelpris i fysik gick till upptäckter om ett av universums sällsammaste fenomen i rymden, svarta hål. Roger Penrose visade att den allmänna relativitetsteorin leder till att svarta hål kan bildas och Reinhard Genzel och Andrea Ghez upptäckte att något osynligt och extremt tungt styr stjärnornas kretslopp närmast mitten av vår galax. Ett supermassivt svart hål är den enda i dag kända förklaringen.

Kvällens program sker på engelska. Efter samtalet på scen fortsätter kvällen med ett nätverkande mingel, ett bra tillfälle för nya idéer och kontakter att ta form.

Science Today är ett samarbete med Karolinska institutet,  Kungliga Tekniska högskolan och Stockholms universitet.

Kvällens talare är doktorander och postdoktorander från Karolinska institutet (KI), Kungliga tekniska högskolan (KTH) och Stockholms universitet (SU).

Karolinska institutet, KI

Dr Julien Record, PhD, postdoctoral fellow

Tyngdkraftens roll på immunförsvaret

”Jag arbetar som postdoc i Immunbristgruppen (Lisa Westerberg lab). Mina huvudsakliga forskningsintressen är mekanismer för cellcytoskelettdynamiken och hur den styr immuncellers funktioner i hälsa och sjukdom. Jag är särskilt intresserad av dysreglering av immunceller som leder till immunbristsjukdomar och på senare tid, gravitationens roll på immunsystemet.”

Kungliga tekniska högskolan, KTH

Henriette Trollvik, doktorand, avdelning för rymd – och plasmafysik

”Solen avger kontinuerligt en ström av laddade partiklar som kallas solvinden. När solvinden rör sig ut i solsystemet interagerar den med planeterna. Lyckligtvis är jorden skyddad av sitt magnetfält, vilket skyddar oss från de flesta av dessa energiska partiklar. I modern tid har vi kunnat studera rymden mycket mer i detalj tack vare avancerade satellituppdrag. I min forskning använder jag observationerna från dessa satellituppdrag för att försöka förstå några av de fenomen vi kan observera i solvinden och hur de påverkar vår planet.”

Stockholms universitet, SU

Nushkia Chamba, postdoktor vid Oskar Klein Center och Institutionen för Astronomi

“Nushkia använder sin långa exponering, djupa bilder för att studera galaxernas svagaste utkanter. Hennes arbete belyser galaxbildning och evolution, mörk materia och dess koppling till gränserna för stjärnbildning i galaxer bortom Vintergatan. Hon representerar Stockholm i olika stora, internationella samarbeten som Vera Rubin Observatory Dark Energy Science och Galaxies Science Collaborations. Hon för också sin forskning och erfarenhet närmare det globala forskarsamhället via mentorskap och evenemang vid sina tidigare institut och universitet utomlands.”

Kvällens program

17.00 DJ Evelina Nässén
18.00 Samtal på scen
18.45 Diskussioner
19.00 Nätverkande mingel och DJ Evelina Nässén

Innan och efter samtalet är man välkommen att besöka våra utställningar samt Bistro Nobel för ett glas bubbel eller tilltugg. Se vår kvällsmeny här.

Se köp av biljetter nedan. Köpt biljett återbetalas ej.

Nights at the Nobel Prize Museum / Medlemskap

Välkommen till en upplevelse utöver det vanliga på Nobel Prize Museum när vi öppnar upp för en sen kväll på museet varje fredag. Här bjuder vi in till upplevelser för alla sinnen i form av litterära samtal, musik, konserter, science talks, provningar och workshops. För att läsa mer om våra fredagskvällar och programpunkter klicka här.

Som medlem i Nobel Prize Museum har du rabatterat pris på många programbiljetter och går gratis på många andra aktiviteter under ett år.
Läs mer om medlemskap här.

Välkommen att uppleva en sen kväll på Nobel Prize Museum.