”Det här är en av årets absolut bästa veckor för oss som arbetar på Nobelprismuseet. Denna glädje vill vi så klart dela med oss av. Nya pristagare uppmärksammas för sina arbeten för mänsklighetens största nytta och många spännande aktiviteter pågår runt om på stan där man kan fira och lära sig mer om vetenskap, litteratur och insatser för en fredligare värld”, säger Erika Lanner, museichef för Nobelprismuseet.

Programmet är fullspäckat både digitala och fysiska aktiviteter. Det blir snabbkurs i de naturvetenskapliga Nobelprisen. Regissören Björn Runge och Karin Bojs, författare och Augustprisvinnare, medverkar i ett samtal om hur Nobelpriset ständigt inspirerar kulturen. Det bjuds också på föreläsningar om exempelvis versmått och luktsinnet. Det går också att träffa sjuksköterskor som har arbetat för Röda Korset (mångfaldig mottagare av Nobels fredspris) och fått medalj för sina insatser vid olika frontlinjer i världen samt besöka forskningslabb. Nobelprismuseet sänder också live varje dag vid årets tillkännagivanden av nya pristagare.

Kreativitet är en egenskap som Nobelpristagare ofta lyfter fram som avgörande för att nå framgång. Under Nobel Calling Stockholm hyllas det kreativa med en öppen scen på Sergels torg. Cirkus, musik och poesi får ta plats på tre scener som placeras ut på Plattan. Förbipasserande kan också slå sig ner och lyssna till tidigare Nobelpristagare. Programmet är utformat av regissören och producenten Johan Bark. Scenerna är utformade av Daniel Byström och Fabian Lundberg. De har tidigare gjort flera projekt för att skapa nya mötesplatser i städer. Exempelvis har man tagit fram olika moduler med sittplatser som sätts upp på svenska gator och parkeringsplatser. Scenerna är producerade av svenskt trä och målade i tre olika färger.

Hela programmet återfinns på https://nobelprizemuseum.se/nobel-calling/

Torsdagen den 7 oktober klockan 14.45 finns vi på plats på Sergels torg för att berätta mer om programmet. Vid 15.00 läser skådespelare från bland annat Stadsteatern läser poesi och prosa.

Aktiviteterna är öppna för media att besöka men för vissa krävs en biljett.

För pressbiljetter vänligen kontakta:
Rebecka Oxelström, presschef, + 46 734 12 66 75, rebecka.oxelstrom@nobelprize.org

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2021. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.