När Nobelpristagare besöker Nobelprismuseet i Gamla stan i Stockholm ombeds de alltid att ta med sig ett föremål som betytt något särskilt för dem. Föremålen ger liv och gestaltning åt pristagarnas berättelser och återberättas i utställningar och av guiderna på museet. Stolssigneringen är museets levande gästbok och i bistron kan besökare sitta och äta på en stol signerad av en pristagare.

Syukuro Manabe var en av pristagarna som besökte museet och deltog i ceremonin. Han fick Nobelpriset i fysik tillsammans med Klaus Hasselmann för att ha lagt grunden till vår förståelse av jordens klimat och hur vi människor bidrar till dess förändringar. Han överlämnade en av sina slipar med pingviner och isbjörnar – djur som i stor grad påverkas av klimatförändringarna.

En av ekonomipristagaren från förra året, David Card, överlämnade ett magnetband. På 1980- och 1990-talet hade forskare inte tillgång till hårddiskar med hög kapacitet som är vanliga idag. I stället använde de magnetband. David Card donerade ett magnetband som han använt i sin prisbelönta forskning.

Christopher A. Sims, ekonomipristagare 2011, pratade varmt om sin morfar William Leiserson under ceremonin. Morfadern ville alltid att Chris som barn skulle berätta vad han ”tyckte om den nuvarande situationen i landet” och inspirerade honom att intressera sig för ekonomi. Gåvan till museet var en bok med en sammanställning av de föreläsningar som hans morfar höll vid Columbia University. Med vid föremålsöverlämningen var även David W.C. MacMillan som signerade en stol och Frances Arnold, kemipristagare 2018. Hon donerade ett föremål och signerade en stol under Nobelveckan 2018.

Tidigare samma dag besökte David Beasley från World Food Programme (WFP) Nobelstiftelsen. World Food Programme fick fredspriset 2020. David Beasley passade också på att signera en stol till Nobelprismuseets bistro.

Pressbilder och bildtexter återfinns på:

För mer information kontakta:
Rebecka Oxelström, presschef Nobelstiftelsen
+46 734 12 66 75
rebecka.oxelstrom@nobelprize.org

• David Card. Foto: Clément Morin

• David Beasley från World Food Programme. Foto: Clément Morin

• David W.C. MacMillan. Foto: Clément Morin

• Frances Arnold. Foto: Clément Morin

• David Card. Foto: Clément Morin

• David Beasley från World Food Programme. Foto: Clément Morin

• David W.C. MacMillan. Foto: Clément Morin

• Frances Arnold. Foto: Clément Morin

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2022. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.