Erika Lanner, chef för Nobelprismuseet inleder pressträffen. Utställningens curators Karl-Johan Cottman och Magnus af Petersens ger en visning. Ett flertal av de konstnärer och kreatörer som arbetat med utställningen är på plats, däribland Carsten Höller och Joanna Hellgren.

Visningen görs på svenska. Om önskemål finns görs en visning på engelska vid 11-tiden.
Kaffe och smörgås serveras.

Tid och plats: 10.00 den 29 september, Nobelprismuseet i Gamla stan
Osa: senast den 27 september
Rebecka Oxelström, presschef Nobelprismuseet
press@nobelprize.org

+46 8 122 084 45

Pressbilder (bilder på fler delar av utställningen laddas upp i samband med pressträffen)

• Carsten Höller, Double Mushroom Vitrine (Forty-eightfold). Foto: CFHILL

• Vid lanseringen av artisten Björks album "Fossora" bar hon en svampprydd klänning designad av Daniel Del Core. Klänningen är ett av flera modeplagg som finns med i utställningen om svampar i konst och vetenskap. Masken som följer med klänningen är gjord av den svenska konstnären David Åberg.  Här är en bild från när klänningen och masken packades upp. Foto: Nanaka Adachi

• Joanna Hellgren har gjort sju serier till utställningen. Några av serierna är rysare om sådant som hussvamp och parasitsvampen Flugmögel, andra är sakliga faktaserier om uråldriga svampjättar och svamparnas roll i livets uppkomst på land. Joanna Hellgren har samarbetat med forskare för att få sina manus faktagranskade. Foto: Clément Morin

• Carsten Höller, Double Mushroom Vitrine (Forty-eightfold). Foto: CFHILL

Om utställningen
I höstens utställning på Nobelprismuseet ”Fungi – svampar i konst och vetenskap” utforskas svamparnas värld genom konstverk, designobjekt, mode och samtida vetenskaplig forskning.

Svamparnas gränsöverskridande natur med förmåga till symbios och transformation har i alla tider inspirerat konstnärer. Några exempel, vars verk kommer att visas i utställningen, är Carsten Höller, Olle Norås, Seana Gavin, Anna Dumitriu och konstnärskollektivet Marshmallow Laser Feast.

Även inom forskarvärlden väcks frågan hur svampar kan förändra vårt sätt att förstå världen. Ett flertal forskare delar med sig av de frågor de brottas med just nu. Hur kan svampar växa flera hundra meter ner i berggrunden och vad kan det säga om livets uppkomst? Skulle vi kunna bygga våra hus eller tillverka våra kläder av svamp? I utställningen kommer besökaren också att få träda in i Nobelpristagaren Olga Tokarczuks litterära värld som myllrar av svampar. I sin bok ”Daghus, natthus” konstaterar hon: “Om jag inte vore en människa skulle jag vilja vara en svamp.”

Utställningsperiod: 30 september 2023 – 7 januari 2024

Mer information: