I utställningen ställs konstverk, designobjekt, mode och samtida vetenskaplig forskning sida vid sida. Carsten Höllers skulpturala flugsvampar placeras intill Anna Dumitriu & Alex Mays manipulationer av jästsvamp. Den monumentala videoinstallationen Sanctuary Of The Unseen Forest av Marshmallow Laser Feast kan upplevas invid illustratören Joanna Hellgrens nyskapade serier. Balenciaga bidrar med en vegetabilisk skinnrock och Daniel Del Cores svampprydda klänning, skapad för sångerskan Björk, intar en egen monter.

”Det finns ett stort samtida intresse för svamp”, säger Erika Lanner, museichef på Nobelprismuseet. ”Genom att skapa ett tankeväckande möte mellan konst och vetenskap arbetar vi vidare med ett angreppsätt som även låg till grund för vår uppmärksammande utställning om evigt liv som visades på Liljevalchs förra hösten.”

Besökaren kommer även att få träda in i Nobelpristagaren Olga Tokarczuks litterära värld som myllrar av svampar och få inblick i Nobelpristagaren Alexander Flemings arbetssätt. På 20-talet upptäckte han att vissa bakterier slutade att växa när de kom i kontakt med mögelsvamp, något som senare ledde till utvecklingen av penicillin. Utställningen ger kunskap kring pågående forskning om svamp inom biologi, geologi och medicin. Frågor som ställs är bland andra: Vad kan svampar berätta om livets uppkomst? Och bör vi vara rädda för Ophiocordyceps, så kallade ”zombiesvampar”?

Utställningen Fungi – Svampar i konst och vetenskap visas den 30 september 2023 till den 7 januari 2024.

Konstnärer som deltar i utställningen: Balenciaga, Daniel Del Core, Anna Dumitriu & Alex May, Seana Gavin, Joanna Hellgren, Carsten Höller, Mae-ling Lokko, Marshmallow Laser Feast, Maurizio Montalti, Iwo Myrin, Olle Norås, Jae Rhim Lee, Phil Ross & Vera Meyer, Amanda Selinder samt Lisa Schönberg & Allie ES Wist samt Wim van Egmond.

Forskare som medverkar i filmer i utställningen är bland andra: Anders Dahlberg, mykologi (SLU), Henrik Drake, geologi (LNU), Hanna Johannesson, mykologi (SU/KVA), Johan Lundberg, psykiatri (KI), Anna Rosling, mykologi (UU) och Sven Olov Wallenstein, filosofi (SH).

• © Seana Gavin - Mindful Mushroom, 2017

• Carsten Höller - Double Mushroom Vitrine (Forty-eigthfold), 2021. ©CFHILL

• Klänning buren av artisten Björk vid släpp av hennes album 'Fossora'. Klänningen är designad av Daniel del Core och masken av den svenska konstnären David Åberg. © Vidar Logi

• © Seana Gavin - Mindful Mushroom, 2017

• Carsten Höller - Double Mushroom Vitrine (Forty-eigthfold), 2021. ©CFHILL

• BALENCIAGA WINTER 22 MAXI HOODED WRAP COAT. Photo credit : Courtesy of Balenciaga

• © Nobel Media. Photo: Alexander Mahmoud

• © Nobel Media. Photo: Alexander Mahmoud

För mer information kontakta

press@nobelprize.org

Pressbilder återfinns här.

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2023. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.