“Vi är glada att Nobel Week Lights har blivit ett så uppskattat inslag under Nobelveckan. Med festivalen vill vi fortsätta att sätta ljus på vetenskapen och kulturen under den tid när Stockholm är som allra mörkast. Vi vill uppmuntra alla att gå ut på en vinterpromenad i staden och dela en energisnål ljusupplevelse med varandra”, säger Erika Lanner, museichef, Nobelprismuseet.

Ett tjugotal konstverk inspirerade av Nobelprisbelönade insatser kommer att lysa upp olika platser runt om i staden. Speciellt för i år är att flera av de pristagare som kommer till Stockholm under Nobelveckan uppmärksammas med verk som är inspirerade av deras insatser och upptäckter.

Utanför Grand Hôtel gör Alexander Wolfe installationen ”Kinesthesia” som har hämtat inspiration från förra årets medicinpristagare Ardem Patapoutians upptäckt om hur nervsignaler, temperatur och beröring hör samman. Verket ”Unfold” på Kungl. Tekniska högskolan bygger på Jennifer Doudnas och Emmanuelle Charpentiers upptäckt av gensaxen, CRISPR/Cas9.

Två av årets ljusinstallationer kopplas samman med den poesi som skapats av litteraturpristagaren Louise Glück. Ett av de konstverken kan upplevas i trädgården utanför Arkdes på Skeppsholmen och det andra vid Sergels torg. Vid Sergels torg gör studenter från Beckmans Designhögskola även en ljusinstallation tillägnad årets medicinpristagare Svante Pääbo.

• På Stadsmuseet visas verket "Horizon" inspirerat av fredspriset från 2007. Konstnär är Julia Dantonnet. Rendering: Julia Dantonnet

• Stadshuset kommer att lysas upp med verket "Conscience". Rendering: Atelier BK

• Ett av konstverken är gungbrädor som lyser när de åker upp och ner. Konstverket "Wave field" kommer visas på Karl den Xll:s torg. Fotograf: Andre Pattenden

En annan nyhet för i år är att Slottet får en ljusinstallation. Det är den brittiska konstnären Luke Jerrams lysande jordglob ”Gaia” som kommer att finnas på plats i södra valvet. Installationen är en av flera som vill få besökarna att tänka till kring klimatfrågan och behovet av att engagera sig i miljöfrågor.

Ett flertal av årets konstverk är interaktiva och påverkas av besökarnas rörelser, röster och beröring. Upplevelsen av installationen på Karl den XII:s torg bygger på att de lysande gungbrädorna används flitigt. Vid Storkyrkan kan besökarna genom att sjunga med i körsången från Slottsbacken påverka ljusinstallationen på kyrkans fasad.

Givet situationen kring energiförsörjningen har årets ljusfestival gjort en översyn av den totala energiförbrukningen. Under festivalens nio dagar uppskattas energiförbrukningen till 4 100 kWh. Det är ett marginellt eluttag för en kulturupplevelse som förra året besöktes av 350 000 stockholmare. Om så många människor tittar på TV i sex minuter per person motsvarar det hela festivalens energiförbrukning under nio dagar.

Det verk som haft högst förbrukning tidigare år är Stadshuset. I år gör en ny teknisk lösning att energiförbrukningen minskar med hela 40 procent jämfört med föregående år vilket får stor effekt på festivalens samlade energiförbrukning. Tack vare den Nobelprisbelönade LED-tekniken har övriga installationer en genomsnittlig effekt på endast 1 kW och förbrukar därmed mindre energi än många elektriska enheter vi använder i våra hem.

Se alla ljusinstallationer på: https://nobelweeklights.se/

Medverkande konstnärer och ljusdesigners:
Alexander Wolfe, Atelier BK, Beckmans Designhögskola, CS Design + Lateral Office + Mitchell Akiyama, Daniel Rybakken, Emma Hjortenklev Wassberg, Eva Beierheimer, Jim Farula, Johan Thurfjell, Jönköpings universitet + Kungliga Musikhögskolan, Julia Dantonnet, Koros, Kroft + Smids, Luke Jerram, Masamichi Shimada, Philip Nilsson, Rethread, KTH, Smash Studios, Stockholms universitet + Konstfack, Tove Alderin samt Fredrik Jönsson som lyser upp Ai WeiWeis skulptur utanför Nationalmuseum.

Platser med ljusinstallationer: Arkdes, Bofills Båge, Grand Hôtel, Gustav Adolfs torg, Karl den Xll:s torg, Kungl. Tekniska högskolan, Liljevalchs, Nationalmuseum, Nobelprismuseet, Raoul Wallenbergs torg, Serafimerstranden, Sergels torg, Skeppsholmen, Stadshuset, Stadsmuseet, Stockholms slott, Stockholms Stora synagoga, Storkyrkan och Tyska Kyrkan.

Presskontakt
Nobel Prize Museum
press@nobelprize.org

Kontakt för Nobel Week Lights
Lara Szabo Greisman, projektledare
lara@nobelweeklights.se, +46 762 44 90 40

Bilder från Nobel Week Lights 2021:

Bilder från Nobel Week Lights 2022:

(kommer att uppdateras under veckans gång)

Om Nobel Week Lights
Nobel Week Lights är initierat och producerat av Annika Levin, Alexandra Manson, Lara Szabo Greisman och Troika AB. Evenemanget är en del av Nobelveckans program och genomförs av Nobel Prize Museum med stöd av Stockholms stad, Erling-Perssons Stiftelse, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Stockholms Handelskammare samt ett flertal övriga partners och belysningsföretag. Nobel Week Lights är en hyllning till Nobelpristagarna och deras insatser för mänsklighetens största nytta.