”Hjärnan har ingen klocka”, berättade Edvard Moser. ”Vår hjärna är faktiskt väldigt dålig på att mäta tid. Vi använder i stället en tidigare erfarenhet som till exempel en fysisk plats vi varit på och utifrån det försöker vi rekonstruera hur mycket tid som har passerat. Om vi får uppleva många saker uppfattar vi det också som att mer tid har förflutit. Därför bör vi göra så lite som möjligt om vi ska känna att vi har levt ett långt liv.”

Edvard Moser är professor i neurovetenskap. Upptäckten av “hjärnans GPS” gav honom 2014 Nobelpriset i fysiologi eller medicin, tillsammans med May-Britt Moser och John O’Keefe. Deras forskning kastade ljus på ett tidigare helt outforskat område.

”Vi kom fram till att människans uppfattning om världen formas i hjärnan. Sinnena tar in informationen, men det är i hjärnan som de formas till den bild av världen som vi upplever. Det sker genom ett samarbete mellan tusentals celler, och inte en enstaka som man tidigare trott.”

Under kvällen diskuterades också det ständigt aktuella ämnet människa versus dator och de olika kapaciteter de besitter. Vem är egentligen mest intelligent?

”Datorer kan lagra en massa data, långt mer än den mänskliga hjärnan”, sade Edvard Moser. ”Skillnaden är att den gör det i en rak linje, medan hjärnan lagrar data och gör parallella dragningar samtidigt. Den är mer effektiv i sin inlärningsprocess. Hjärnan är dessutom väldigt mycket mer energisnål. Det arbete som tar 20 watt för en hjärna att göra, tar en megawatt för en dator.”

Edvard Moser är verksam vid Norges tekniska- och naturvetenskapliga universitet, NTNU, i Trondheim. Han är också ansvarig för Kavli Institute for System Neuroscience. 2015 var han en av sommarpratarna i Sveriges Radio.

Samtalet anordnas av Nobelprismuseet och Universeum inom ramen för ett projekt där Nobelprismuseet och olika aktörer bjuder in till utställningar och program på olika platser i Sverige.

För ytterligare information och pressbilder kontakta:

press@nobelprize.org

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2022. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.