I samtalet med astronauterna på den internationella rymdstationen (ISS) deltar de två fysikpristagarna, Didier Queloz och Michel Mayor samt kemipristagaren Stanley Whittingham. Samtalet modereras av astronauten Christer Fuglesang och kommer att handla om vår plats i universum, exoplaneter och utmaningarna med forskning och promenader i rymden. Anna Sjöström Douagi, Science and Program Director på Nobel Prize Museum, inleder programmet med en frågestund med Nobelpristagarna.

Årets Nobelpris i fysik och kemi belönar upptäckter som är avgörande för arbetet just nu på den internationella rymdstationen. Astronauterna Jessica Meir och Luca Parmitano berättar om den forskning som bedrivs på rymdstationen och utmaningarna med deras rymdpromenader i ett samtal med två av fysikpristagarna, Didier Queloz och Michel Mayor, som gjorde den första upptäckten av en exoplanet, samt kemipristagaren Stanley Whittingham, som belönas för utvecklingen av lithiumjonbatteriet.

Årets fysikpris belönar ny förståelse av universums uppbyggnad och historia, samt den första upptäckten av en planet i bana kring en solliknande stjärna utanför vårt solsystem. Kosmologi och exoplaneter är huvudteman i Europeiska rymdorganisationens (ESA:s) forskningsprojekt. Nobelpristagaren Didier Queloz är själv ordförande i det projekt som särskilt ska studera exoplaneter med hjälp av rymdteleskopet Cheops, som sänds upp i mitten av december.

Nobelpriset i kemi belönar utvecklingen av det lätta, laddningsbara och kraftfulla lithiumjonbatteriet som vi har i allt från mobiltelefoner till elbilar. Batteriet kan lagra stora mängder energi från sol- och vindkraft, och möjliggör ett fossilfritt samhälle. NASA-astronauten Jessica Meir kan själv berätta om hur hon nyligen under en rymdpromenad har installerat lithiumjonbatterier för att uppgradera stationens energikapacitet.

ESA-astronauten Luca Parmitano har gjort flera komplexa rymdpromenader i samband med underhållet av stationens största vetenskapliga instrument Alpha Magnetic Spectrometer (AMS-02). Instrumentet har studerat universum och letat efter mörk materia sedan 2011. Den forskning som belönas med årets fysikpris visar att bara fem procent av universums innehåll är materia som vi känner till, den som bygger upp stjärnor, planeter, växter och oss. Resten, 95 procent, är okänd mörk materia och mörk energi. Huvudforskaren för AMS-02 är Nobelpristagaren i fysik 1976, Samuel Ting. Han menar att resultatet hittills har gett unik information till fysiker som handlar om potentiella upptäckter av sällsynt mörk materia som tagit sig långt genom kosmos.

2019 års Nobelpristagare har samma morgon på museet välkomnats till Nobelveckan i Stockholm och de är alla inbjudna att delta som publik. I publiken finns också ledamöter av Nobelkommittéerna för fysik och kemi samt museibesökare som har anmält sig till evenemanget.

Deltagare på Internationella rymdstationen

ESA-astronauten Luca Parmitano

NASA-astronauten Jessica Meir

Deltagare på Nobel Prize Museum, Stockholm, Sverige, Jorden

Didier Queloz, Nobelpristagare i fysik

Michel Mayor, Nobelpristagare i fysik

Stanley Whittingham, Nobelpristagare i kemi

Christer Fuglesang, ESA-astronaut

Anna Sjöström Douagi, Science and Program Director, Nobel Prize Museum

Tid och plats

6 december kl. 14.45-15.30

(Livesamtal 15.00-15.20 CET),

Nobel Prize Museum, Stortorget 2

Media kan följa livestream på ESA Web TV: https://www.esa.int/ESA_Multimedia/ESA_Web_TV

Media

Media som vill följa samtalet på plats på Nobel Prize Museum kan ansöka om ackreditering, senast den 2 december via: press2019@nobelprize.org

Filmning är inte tillåtet.

Du kan följa allt som sker under Nobelveckan på: www.nobelprize.org

För ytterligare information kontakta

ESA Newsroom and Media Relations
Ninja Menning
E-post: media@esa.int

Mer information på: www.esa.int

Nobel Prize Museum
Rebecka Oxelström

E-post: press2019@nobelprize.org

Bild går att ladda ner från:

Om Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelpriset på en central plats i Stockholm.