Kan vi överlista döden? Frågan har ställts så länge människan har vandrat på jorden. Forskning i vår tid visar dock att frågan om evigt liv inte enbart bör betraktas utifrån en religiös och filosofisk frågeställning – utan även som en biologisk möjlighet.

Men samtidigt som vi människor utvecklar allt fler avancerade tekniker för att leva längre har vi för första gången i historien möjlighet att själva släcka allt liv på jorden. Inte enbart kärnvapen utgör hot. Vår livsstil förstör klimatet och minskar dag för dag förutsättningarna för framtida liv.

Utställningens curator, Clara Åhlvik, menar att utställningen vill spegla frågor kring evigheten och därmed också framtiden. ”Det är mer angeläget än någonsin tidigare att hitta nya former för att prata om hur vi ska fortsätta vår resa. I dessa diskussioner kan Nobelpriset spela en viktig roll”, säger hon.

”Det här är Nobelprismuseets i särklass största utställningssatsning där vetenskap, konst och kulturhistoria förs samman på ett för oss helt nytt sätt”, säger Erika Lanner chef på Nobelprismuseet. ”Det är fantastiskt att se hur relevant och angeläget Nobelpriset är när det kommer till frågor som många människor funderar kring, inte minst liv, död och vår framtid på jorden.”

• ARTECHOUSE, Time, Life, and Eternity, 2022. © Nobel Prize Outreach. Foto: Jean-Baptiste Béranger

• Oscar Nilsson, Josie, 2022. © Nobel Prize Outreach. Foto: Jean-Baptiste Béranger. Oscar Nilsson bidrar med en skulptur av humanoiden Josie hämtad ur boken ”Klara och solen” skriven av 2017 års Nobelpristagare i litteratur, Kazuo Ishiguro.

”Utställningen Evigt liv är extremt ambitiös, för att inte säga spektakulär, och ger ett prov på den dynamik som är möjlig i ett nytt Nobel Center vid Slussen”, säger Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs. ”Kort sagt: så här kan ett innehåll se ut i det kommande centret, allt till glädje för stockholmarna och deras besökare. För mig är det självklart att Liljevalchs är med på ett hörn och antyder framtiden.”

Konstnärerna Mark Dion, Niki Lindroth von Bahr och Christian Partos har fått i uppdrag att skapa nya verk för utställningen. Oscar Nilsson bidrar också med en skulptur av den sjuka flickan Josie hämtad ur boken ”Klara och solen” skriven av 2017 års Nobelpristagare i litteratur, Kazuo Ishiguro.

I utställningssalarna lyfts olika frågeställningar fram. Besökarna utmanas att fundera kring vad som händer när vi blir äldre och om det går att stoppa åldrandet. Hur våra liv och samhällen påverkas av AI-teknik. Om det kan finnas ett liv efter detta eller om parallella världar existerar. I en av salarna görs en djupdykning i varför vissa människor sätter sina egna liv på spel för ett högre syfte.

I ett av rummet på Liljevalchs kommer besökarna att kunna slå sig ner vid några Nobelpristagares skrivbord för att lära sig mer om deras arbetsprocesser och kreativitet. En pristagare som lyfts fram är Marie Curie. Hon lyckades isolera rent radium som senare kunde rädda liv genom strålningsterapi mot cancertumörer. Men strålningen innebar också risker. Marie Curies eget liv släcktes av en blodsjukdom som sannolikt orsakades av hennes arbete med strålning. Vid fredspristagaren Desmond Tutus bord går det att lyssna till vittnen från den sanningskommission han ledde efter avskaffandet av apartheid.

Följande konstnärer deltar med verk i utställningen

Anna Dumitriu, Andrea Galvani, Ann Lislegaard, Britta Marakatt-Labba, Christian Partos, Dana Sederowsky, Éva Mag, Fredrik Paulsen, Jone Kvie, Julian Charrière, Laura Splan, Mark Dion, Mats Hjelm, Moa Israelsson, Niki Lindroth von Bahr, Oscar Nilsson, Petra Lindholm, Rineke Dijkstra, Sam Taylor-Johnson, Ulla Wiggen, William Kentridge, Ylva Carlgren, ARTECHOUSE och ett gemensamt verk av John Wynne och Tim Wainwright.

Kreativa samarbetspartners inkluderar

Sahara Widoff, Greger Ulf Nilson, Birger Lipinski, Annesofie Becker, Morten Søndergaard, Magnus af Petersens, Matilda Lindvall, Jan Gradvall, Lars Forsberg, YOKE, Transpond, Digizyme, Hangmen, Alnarp Foodtech, AI Sweden, AGoodId, Sveriges Unga Akademi.

Om utställningen

”Evigt liv” är en ovanligt gränsöverskridande utställning som belyser vår tids ödesavgörande frågor. Utställningen på Liljevalchs blir Nobelprismuseets största i Stockholm och kan ses som en upptakt till nya Nobel Center vid Slussen. Utställningen visas mellan den 1 oktober 2022 och den 29 januari 2023. Läs mer på: https://evigtliv.nobelprizemuseum.se/

Antologi

Till utställningen har det även gjorts en antologi med samma namn där över 35 skribenter utvecklar temat evigt liv. Bland de som bidrar med essäer finns Karl Ove Knausgård och Ellen Mattsson. Redaktörer för boken har varit Nobelprismuseets utställningschef Clara Åhlvik och journalisten Jan Gradvall. Boken är formgiven av Greger Ulf Nilsson. Antologin finns till salu på Liljevalchs och Nobelprismuseet.

press@nobelprize.org

Pressbilder
Bilder återfinns på: https://nobelprize.org/press-images-life-eternal

Om Nobelprismuseet

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.