”Utställningen lyfter fram den kreativa lust som genomsyrar arbetet med Nobelfesten. Det finns en otrolig omsorg om detaljerna och en starkvilja att skapa en extraordinär hyllning till Nobelpristagarna. Det gäller alla inblandande. Kockar, florister, de som arbetar med bordsplacering, servering, divertissement och inte minst alla gäster”, säger Clara Åhlvik, curator och utställningschef på Nobelprismuseet.

Människor runt om i Sverige firar Nobeldagen på skolor, äldreboenden, arbetsplatser eller hemma i soffan framför tv-sändningarna. Nobelfesten benämns idag av folklivsforskare som en samtida folklig tradition.

”Det stora intresset som finns för Nobelfesten gör så klart att vi hoppas på många besökare under hösten. Det känns roligt att få öppna museet igen med en så fin och genomarbetad utställning”, säger Erika Lanner, museichef för Nobelprismuseet.

I utställningen Nobelfesten – festernas fest får du följa kockarnas process då de förvandlar svenska råvaror till en välsmakande och vacker meny. Se klänningar som gjort avtryck och förmedlat budskap både om bäraren och brännande samtidsfrågor, som klimatkrisen. Lyssna till trumpetfanfarer och de tacktal som framförts av pristagare under kvällen. Ett urval av Anders Petersens fotografier från Nobelfesten visas också. Klänningen, designad av modehuset Nina Ricci, som burits av både Drottning Silvia och Kronprinsessan Victoria finns på plats liksom Bea Szenfelds uppmärksammande klänning som dåvarande kulturminister Alice Bah Kuhnke bar 2017.

Öppningshelgen på Nobelprismuseet pågår den 21-22 augusti, klockan 11.00-17.00. Utställningen är öppen och museets bistro och butik går att besöka. Cirkus Cirkör uppträder på Stortorget utanför museet både lördag och söndag klockan 12.00, 13.00 och 14.00. Visningar på engelska och svenska startar samtidigt en gång i timmen klockan 11.30, 12.30, 13.30, 14.30, 15.30, 16.30.

Fler pressbilder från utställningen återfinns här.

För ytterligare information kontakta:

Rebecka Oxelström, presschef Nobelstiftelsen
rebecka.oxelstrom@nobelprize.org + 46 73 412 66 75

Öppningstider på Nobelprismuseet från den 21 augusti

Torsdag, fredag, lördag och söndag: 11.00 – 17.00

Måndag – onsdag: Stängt

Nobelprismuseet följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer och bevakar händelseförloppet och utvecklingen av Coronaviruset Covid-19.

Om utställningen

Curator: Clara Åhlvik, utställningschef Nobel Prize Museum
Scenograf: Sahara Widoff
Utställningsformgivare: Birger Lipinksi
Ljussättare: Tobias Rylander

Utställningen öppnar för allmänheten den 21 augusti 2021.

Om Nobelbanketten

1 250 gäster deltar i Nobelbanketten. Till de 65 borden i Blå Hallen används ca 500 meter linneduk och den omsorgsfulla dukningen omfattar inte mindre än ca 9 540 delar i porslin, ca 5 400 glas och ca 9 450 bestick. Under kvällen arbetar totalt ett 40-tal kockar och 190 servitörer och servitriser.

Ungefär 30 personer jobbar i en hel vecka för att skapar de innovativa blomsterdekorationerna som smyckar Blå Hallen. Blommorna doneras från San Remo i Italien där Alfred Nobel levde sina sista fem år. En blomma som återkommit flitigt under Nobelfirandet sedan 1950-talet är nejlikan som anses vara väldigt tålig.

Den första Nobelbanketten hölls 1901. I fredstid har Nobelbanketten ställts in fyra gånger. 1907, då landet var i hovsorg efter att kung Oscar II avlidit, 1924, då inga pristagare kom, och 1956 eftersom man det året inte ville bjuda den sovjetiske ambassadören efter Sovjets intåg i Ungern. År 2020 ställdes Nobelbanketten in på grund av Covid-19.

Om Nobelprismuseet

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobelprismuseet skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

• Nobelfesten är en fest för alla sinnen, där mat, porslin, blommor och underhållning samverkar till upplevelsen. @ Nobel Prize Outreach. Foto: Dan Lepp

• Nobelfesten är en höjdpunkt för den som älskar vackra modekreationer och färgprakt. @ Nobel Prize Outreach. Foto: Dan Lepp

• Fotografen Anders Petersen har från 2014 och några år framåt dokumenterat Nobelfesten. @ Nobel Prize Outreach. Foto: Dan Lepp

• Drottning Silvias klänningar uppmärksammas varje år. Kronprinsessan Victoria deltog för första gången 1995. Det året bar hennes mor Drottning Silvia denna klänning från modehuset Nina Ricci. 2018 överraskade Kronprinsessan med att bära samma klänning under Nobeldagen. @ Nobel Prize Outreach. Foto: Dan Lepp