Välkommen till en helkväll om Nobelpriset i litteratur! Svenska Akademiens Anders Olsson samtalar med Nobelprismuseets Carin Klaesson om traditionsivrare, trendmakare och litterära tumult. I samband med detta har vi bjudit in Anna Ihlis som tillsammans med Anna Ahnlund och Hanna Enlöf framför Ihlis tonsättningar av Karlfeldts poesi på scen.

Med orden i centrum och musik som förstärker det hon behöver säga finns den röda tråden i Anna Ihlis röst. Att tonsätta Karlfeldts poesi tog henne fyra år. Mesta delen av tiden gick åt till att sätta sig in i poetens värld och liv för att förstå vad som kanske skulle gå att återfinna i dikten. Efterhand dök det upp dikter som blev djupt förankrade i händelser i hennes eget liv. Dessa blev tonsatta och resulterade i den kritikerrosade skivan ”Avskedet 1864-2018”. Nu har tonsättningarna fått en större dräkt i form av arrangemang gjorda för Dalasinfoniettan av Joakim Unander. Skivan ”Det ömmaste ord” släpps 19:e november med en första singel som släpps exakt denna 22:a oktober, ”Avskedet”.

18:00 Samtal med Anders Olsson & Carin Klaesson

19:00 Musik Anna Ihlis

Bistro Nobel och dess bar är öppen fram till 21.00

Med ett medlemskap i Nobel Prize Museum går du gratis på detta och många andra aktiviteter under ett helt år. Läs mer och gå med här.

Välkomna!