Åtskilliga Nobelpris har belönat upptäckter som lett fram till botemedel mot sjukdomar och hälsoproblem. Andra har bidragit till att skapa en fredligare värld. Flera Nobelprisbelönade insatser har kopplingar till produktion och fördelning av livsmedel och en del av vår kunskap om hur vår livsstil påverkar miljön vilar på pristagares upptäckter. En mängd komponenter i datorer, telefoner och telekommunikationssystem är också frukten av Nobelprisbelönade arbeten. I utställningen Mänsklighetens största nytta får besökarna lära sig mer om insatser som räddat liv, mättat mänskligheten, skyddat planeten och sammankopplat människor.

– Mänskligheten står inför stora utmaningar som global uppvärmning, sjukdomar, matbrist och konflikter som får människor på flykt. Men fantastiska insatser har också gjorts inom dessa områden och många av dem har belönats med Nobelpriset. Med den här utställningen vill vi visa att det finns vägar framåt genom att lyfta fram vetenskaplig forskning och humanitära insatser som har varit avgörande för vårt samhälle. Vi vill inspirera våra besökare och skapa engagemang i en rad frågor som är avgörande för vår framtid, säger Erika Lanner, museichef för Nobel Prize Museum.

Utställningen innehåller ett rikt bildmaterial och lekfullt presenterade föremål. Statistik om vår värld presenteras med hjälp av modeller och rekvisita som stimulerar nyfikenhet och tankar. I en interaktiv installation får man som besökare också möjlighet att lämna ett avtryck i form av en önskan om hur vi kan få en bättre värld. Anna Busch och Ulf Larsson, utställningens curatorer, berättar att de vill visa kraften i  de berättelser som lett fram till att vissa personer och organisationer tilldelats Nobelpriset.

– Var hade vi varit idag utan penicillin och utan kunskapen om hur ozonlagret byggs upp och bryts ner?  Dessa är några av de upptäckter som vi speglar i utställningen.

Utställningen lyfter fram många goda exempel men ställer också frågor som är avgörande för vår framtid. Hur ska vi se till att den mat som produceras når fram till de som är hungriga? Vad krävs för att vi ska lyckas med klimatomställningarna? Hur kommer framtidens mobiltelefonanvändning att se ut? Utställningen är uppbyggd runt fyra teman: Rädda liv, Mätta mänskligheten, Skydda planeten och Sammankoppla världen.

Mänsklighetens största nytta är en utställning som uppmärksammar hur Nobelprisbelönade insatser utvecklar och förändrar världen. Alfred Nobel hade en tydlig vision om att bidra till en bättre värld och titeln på utställningen är hämtad direkt ur hans testamente, där han bestämde att hans förmögenhet skulle användas till ett pris till dem som ”gjort mänskligheten den största nytta”.

Utställningen går att besöka från den 5 oktober 2019 – 13 september 2020.

Fler bilder återfinns på: https://dam.nobelprize.org/mb/?h=f19bc81017100d90282655f40f6f81dd

Om Nobel Prize Museum
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelpriset på en central plats i Stockholm.

För ytterligare information
Rebecka Oxelström, Public Relations Manager, Nobel Prize Museum