Missade du Nobel Week Lights eller vill du uppleva installationerna igen? Har kan du ta en digital promenad tillsammans med konstnärerna.

Nobel Week Lights är en hyllning till ljuset som äger rum i Stockholm under Nobelveckan, den 5-13 december. Flera av de ljusinstallationer som uppförs runt om i staden är inspirerade av Nobelpristagares upptäckter och insatser för mänsklighetens största nytta. Ett femtontal platser i Stockholm kommer att lysas upp av ljusinstallationer som du kan ta del av med avstånd till andra, utomhus och utan kostnad.

Arbetet med ljusdesign ligger ofta i skärningspunkten mellan konst och vetenskap. Det är både lekfullt, effektfullt och kommunikativt. De konstnärer och ljusdesigners som deltar i år utforskar nya idéer och tekniker med sina verk. Installationerna väcker tankar kring hur vi upplever vår urbana miljö och får dig som besökare att se på Stockholm med nya ögon.

Med nya ljusupplevelser på ikoniska platser och byggnader vill Nobel Week Lights bjuda in stockholmarna till firandet av årets Nobelvecka. Under ett år som på många sätt har varit svårt, är det här en kulturupplevelse som man kan ta del av utomhus, med säkert avstånd till andra. En upplevelse som bidrar med ljus i mörkret när vi som mest behöver det.

Från den 5 december kommer Nobel Prize Museums fasad att omfamnas av ljusinstallationen ”Ledsagare” som hämtar inspiration från den procession som inleder Nobelfesten där ceremonimästaren och studenter ledsagar hedersgästerna till bords. En till synes enkel gest som likväl blir bärande i en ceremoni som bjuder in till samtal och möten. Ordet ledsagare är synonymt med vägvisare – en roll som också hör museet till. Här får museet självt stå som ledsagare, iklädd det gulblå marskalksbandet som annars hör Nobelfestligheterna till. Här bjuder vi in och guidar hela samhället, alla är hedersgäster.

Installationen är skapad av Tobias Rylander, ljusdesigner, och Sahara Widoff, scenograf, som båda har varit med och skapat vår nya utställning om Nobelfesten som invigs så snart museet kan öppna igen.

Se hela programmet på nobelweeklights.se och följ oss på Facebook och Instagram.

Nobel Week Lights är initierat av Annika Levin, Alexandra Manson, Lara Szabo Greisman och Helmet Experience Design AB. Satsningen genomförs i samarbete med Nobel Prize Museum, med stöd av Stockholm stad, Stockholms Handelskammare och Institut Français de Suède samt ett flertal övriga partners och belysningsföretag.