Alfred Nobel skrev i sitt testamente att priser skulle delas ut till dem som verkat för mänsklighetens största nytta. Sedan dess har det varit Nobelprisets ledstjärna. För Nobel Prize Museum är det viktigt att de samarbetspartners som knyts till museet delar de värderingar som ligger till grund för en sådan ambition.

– Vi vill nå ut till skolor i hela landet och inspirera unga människor till att vilja vara med och bidra till en bättre värld i Nobelprisets anda. Samarbetet med NIBE ligger helt i linje med detta. Vi är väldigt glada för detta partnerskap, säger Erika Lanner, museichef på Nobel Prize Museum.

– Sedan flera årtionden tillbaka har NIBE haft ett mycket nära samarbete med skolan i Markaryds kommun, alltifrån första klass ända upp till gymnasiet. Naturvetenskap och hållbarhet ligger verkligen NIBE varmt om hjärtat och därför känns det mycket spännande att kunna påbörja ett långsiktigt samarbete med Nobel Prize Museum just kring dessa ämnesområden, säger Gerteric Lindquist, VD och koncernchef på NIBE.

2018 öppnade Nobel Prize Museum utställningen Experiment i NIBEs lokaler i Markaryd. Utställningen har besökts av tusentals elever från hela Kronobergs län och är ett samarbete mellan Nobel Prize Museum, NIBE, Markaryds kommun och regionala kunskapsprojektet Mot nya höjder. Denna utställning kommer att finnas kvar i Markaryd året ut innan en ny utställning öppnas 2020.

Om Nobel Prize Museum
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelpriset på en central plats i Stockholm.

Om NIBE
NIBE Group är en global koncern som bidrar till ett minskat klimatavtryck och bättre utnyttjande av energi. Inom våra tre affärsområden – Climate Solutions, Element och Stoves – utvecklar, tillverkar och marknadsför vi ett brett utbud av miljövänliga och energieffektiva lösningar för inomhuskomfort i alla typer av fastigheter samt komponenter och lösningar för intelligent uppvärmning och styrning inom industri och infrastruktur. Från starten i småländska Markaryd för snart 70 år sedan, har NIBE vuxit till en global koncern med 16 600 anställda och närvaro i hela världen.

För ytterligare information

Rebecka Oxelström, Public Relations Manager, Nobel Prize Museum