”Det är underbart att återigen kunna erbjuda alla som bor i och besöker Stockholm att vara med och fira årets Nobelpristagare”, säger Erika Lanner museichef på Nobelprismuseet. ”Ljusfestivalen är en fantastisk möjlighet att få ta del av vetenskap och kultur under den tid när Stockholm är som allra mörkast. Jag uppmanar alla att ta en decemberpromenad och uppleva ljuset.”

Två verk är inspirerade av årets Nobelpristagare som ska firas under Nobelveckan. Vid Strömparterren hittar man tre stora ljusglober som skapats av kreatörerna på kanadensiska Lucion Média. Inne i de färgglada kloten visas skuggspel inspirerat av dramatik och prosa av årets litteraturpristagare Jon Fosse. Årets tre fysikpristagare Pierre Agostini, Ferenc Krausz och Anne L’Huillier har satt i gång fantasin hos studenter på Beckmans Designhögskola som skapar en installation med attosekunder i åtanke.

I år har ljusfestivalen lyckats locka till sig en av världen mest framstående ljuskonstnärer. Miguel Chevalier är en av pionjärerna inom virtuell och digital konst och hans verk har visats över hela världen på platser som New York, Singapore, Marocko och i Brasilien. Hans verk vid Stadsmuseet utgörs av magiska mattor som interagerar med besökarna när man går på dem inspirerat av de bilder och symboler som finns inom vetenskapen.

• Vid Karl den Xll:s torg kommer du kunna sparka i gång lysande klot med dina fötter. Foto: Limelight (Fotot är från när verket visats upp på en tidigare plats.)

• Ett flertal av verken är interaktiva där besökarna kan påverka verken med sina fötter och händer. Vid Stadsmuseet har den franska konstnären Miguel Chevalier skapat magiska mattor som interagerar med besökarna när man går på dem. Rendering: Miguel Chevalier

• Giorgio Parisi fick Nobelpriset i fysik 2021. Han har studerat dolda mönster i oordnade komplexa material. På Skeppsholmen har nederländska Studio Toer till hans ära fyllt en kulle med ljus som efterliknar eldflugor. Foto: Studio Toer

På Stadshuset presenteras ett verk som uppmärksammar Stockholms historia och konsthistoria samt Stadshusets starka koppling till Nobelfirandet. Det maffiga ljusspelet på fasaden är också en hyllning till Stadshuset som i år firar hundra år. Bland annat kommer man kunna se hur Stadshuset byggdes upp, tegelsten för tegelsten.

I ett av ljuskonstverken kopplas fotboll ihop med fysik. Niels Bohrs atommodell slog igenom i forskarvärlden i början av 1900-talet. Han var nämligen först med att förklara hur atomerna var uppbyggda. I konstverket ”Kick it” kan besökaren själv sätta i gång en reaktion där ljuset hoppar från boll till boll. Ljuskloten rör sig, som en bild av hur elektronerna flyttar sig runt atomkärnan. Niels Bohr var dessutom en passionerad fotbollsspelare och stod i mål i sitt lag hemma i Köpenhamn. År 1922 fick han fysikpriset.

På Benny Fredrikssons Torg har ljusdesignern Irina My Ahrenstedt samarbetat med en grundskola på Södermalm. Närmare hundra tioåringar har skapat kalejdoskop som kommer att projiceras på en av husväggarna. Inspirationen är hämtad från medicinpristagaren Ragnar Granit (1967) som forskade kring hur ögat uppfattar färger och fysikpristagaren Chandrasekhara Venkata Raman (1930) som studerade diffraktion av ljus, den så kallade Ramaneffekten.

På Storkyrkan återfinns ett verk som hämtar kraft ur litteraturpristagaren Tomas Tranströmers diktsamling ”Sorgegondolen”. Designer och ljuskonstnären Ivan Wahren låter ett grönblåskimrande ljus ringla ner längs kyrkans höga torn.

60 guidade visningar erbjuds under festivalen.

Platser med ljusinstallationer: Benny Fredrikssons Torg, Centralbron, Grand Hôtel, Gustav Adolfs torg, Karl den Xll:s torg, Nobel Prize Museum, Sergels torg, Scenkonstmuseet, Skeppsholmen, Soltorget, Stadshuset, Stadsmuseet, Storkyrkan, Strömparterren och Östasiatiska museet.

Medverkande konstnärer och ljusdesigners: Atelier BK, Chevalvert, Irina My Ahrenstedt, Ivan Wahren, Juan Funentes, Light Spray, Limelight, Lucion Média, Miguel Chevalier, Rethread, Studio Toer, Theaterpixels och Valentine Isaeus-Berlin samt flertalet universitet och högskolor.

Hela programmet återfinns på: https://nobelweeklights.se/

Presskontakt:

Nobel Prize Museum, press@nobelprize.org

+ 46 8 122 084 45

Kontakt för Nobel Week Lights:
Lara Szabo Greisman, Exekutiv producent
lara@nobelweeklights.se, +46 762 44 90 40

Om Nobel Week Lights
Nobel Week Lights är initierat och producerat av Annika Levin, Alexandra Manson, Lara Szabo Greisman och Troika AB. Evenemanget är en del av Nobelveckans program och presenteras av Nobel Prize Museum med stöd av Stockholms stad, Stockholms Handelskammare, Fagerhult, FAM, Grand Hôtel Stockholm och Einar Mattsson AB samt ett flertal andra partners. Nobel Week Lights är en hyllning genom ljuskonst till Nobelpristagarna och deras insatser för mänsklighetens största nytta.

Om Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2023. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.