Här presenteras fyra av verken som är med i ljusfestivalen i text och bild.

• Photo/Foto: Benoît Derrier

• Photo/Foto: Benoît Derrier

• Photo/foto: Benoît Derrier.

En nyhet för i år är att Slottet har en ljusinstallation. Det är den brittiska konstnären Luke Jerrams lysande jordglob ”Gaia” som finns på plats i södra valvet. Installationen är en av flera som syftar till att inspirera till vördnad för planeten vi lever på och uppmuntra miljömedvetenhet.

Konstverket “Wave-field” på Karl den XII:s torg är inspirerat av balans och sättet som en vikt, oavsett storlek, påverkar rörelse. Detta relaterar till Nobelpriset i fysik 2015 som tilldelades Takaaki Kajita och Arthur B. McDonald för ”upptäckten av neutrinooscillationer, som visar att neutriner har massa”. Konstverket är framtaget av CS Design, Lateral Office och Mitchell Akiyama.

• Photo/foto: Benoît Derrier.

• Photo/foto: by Benoît Derrier.

• Photo/foto: Benoît Derrier.

• Photo/foto: by Benoît Derrier.

Utanför Grand Hôtel gör Alexander Wolfe installationen ”Kinesthesia”. Wolfe är inspirerad av 2021 års Nobelpris i fysiologi eller medicin som tilldelades Ardem Patapoutian och David Julius för ”deras upptäckter av receptorer för temperatur och beröring”.

Pressbilder från Nobel Week Lights 2022:

För mer information: https://nobelweeklights.se/

Medverkande konstnärer och ljusdesigners: Alexander Wolfe, Atelier BK, Beckmans Designhögskola, CS Design + Lateral Office + Mitchell Akiyama, Daniel Rybakken, Emma Hjortenklev Wassberg, Eva Beierheimer, Jim Farula, Johan Thurfjell, Jönköpings universitet + Kungliga Musikhögskolan, Julia Dantonnet, Koros, Kroft + Smids, Luke Jerram, Masamichi Shimada, Philip Nilsson, Rethread, KTH, Smash Studios, Stockholms universitet + Konstfack, Tove Alderin samt Fredrik Jönsson som lyser upp Ai WeiWeis skulptur utanför Nationalmuseum.

Platser med ljusinstallationer: Arkdes, Bofills Båge, Grand Hôtel, Gustav Adolfs torg, Karl den Xll:s torg, Kungl. Tekniska högskolan, Liljevalchs, Nationalmuseum, Nobelprismuseet, Raoul Wallenbergs torg, Serafimerstranden, Sergels torg, Skeppsholmen, Stadshuset, Stadsmuseet, Stockholms slott, Stockholms Stora synagoga, Storkyrkan och Tyska Kyrkan.

Presskontakt:

Nobel Prize Museum, press@nobelprize.org

+ 46 8 122 084 45

Kontakt för Nobel Week Lights:
Lara Szabo Greisman, projektledare
lara@nobelweeklights.se, +46 762 44 90 40

Om Nobel Week Lights
Nobel Week Lights är initierat och producerat av Annika Levin, Alexandra Manson, Lara Szabo Greisman och Troika AB. Evenemanget är en del av Nobelveckans program och genomförs av Nobel Prize Museum med stöd av Stockholms stad, Erling-Perssons Stiftelse, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Stockholms Handelskammare samt ett flertal övriga partners och belysningsföretag. Nobel Week Lights är en hyllning till Nobelpristagarna och deras insatser för mänsklighetens största nytta.

Nobel Week Lights är möjligt tack vare: Stockholms Stad, Erling-Perssons Stiftelse, Knut & Alice Wallenberg Stiftelse, Stockholms Handelskammare, Raoul Wallenberg Academy, The Barbro Osher Foundation, FAM, Grand Hôtel Stockholm, Kanadensiska Ambassaden, Signify, World Jewish Congress, På Sergelstorg, Stockholm Konst, Norska Ambassaden, Beckmans Designhögskola, Control Dept. , Erco, Fergin, Hamn AB, Institut francais de Suède, Konstfack, Kungliga Tekniska Högskolan, Rebel Light, Stockholm Lighting, Svenska Kyrkan, Stockholm Capital of Scandinavia, Stromma, Kungliga Musikhögskolan, Wasp, Jönköpings Universitet, Stockholms Universitet, Nederländska Ambassaden, BRF Bågen och Lite Nordic Spaces.

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2022. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.