Nelly Sachs var tysk judinna vilket innebar att livet var hotat efter nazisternas maktövertagande i januari 1933. Efter att ha terroriserats av SA-soldater, plundrats och på andra sätt fått sin tillvaro kringskuren, lyckades hon fly tillsammans med sin mor med ett av de sista civilflygen från Berlin i maj 1940. De hade då endast med sig vad de stod i och vad som rymdes i den väska som nu överlämnats till museet.

Författaren Aris Fioretos fick väskan för femton år sedan av översättaren Margaretha Holmqvist som var en nära vän till Nelly Sachs. Aris Fioretos utgav år 2010–2011 Sachs samlade verk i en kommenterad utgåva i Tyskland. I samband med utgivningen gjordes en stor utställning om Sachs liv och verk där väskan var en del.

”En eftermiddag bjöd Margaretha med mig ner till sin källare”, säger Aris Fioretos. ”I förrådet låg väskan, aningen dammig och med en trasig rem. Den borstades av och fick förstås en exemplarisk betydelse för utställningen. Nu får väskan plats på Nobelprismuseet som kan återberätta Sachs historia. Det är ett fint sätt att ta ansvar och bevara minnen.”

© Nobel Prize Outreach. Foto: Nanaka Adachi.

Nelly Sachs var från unga år fascinerad av litteraturpristagaren Selma Lagerlöf och de båda hade kontakt via brev. Selma Lagerlöf hjälpte Nelly Sachs att fly från Berlin. Flera ur Nelly Sachs närmaste familj blev offer för förintelsen. Nazisternas förföljelser lämnade djupa spår i Sachs psyke och påverkade även hennes författarskap.

Nelly Sachs fick Nobelpriset i litteratur 1966. Hon föddes den 10 december 1891 i Berlin och dog den 12 maj 1970 i Stockholm.

Pressbilder återfinns här.

Nobel Prize Museum
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2023. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.