Fransmannen Lilian Thuram har en gedigen meritlista med både EM-guld och VM-guld för det franska fotbollslandslaget och han har spelat för storklubbar som Juventus och FC Barcelona. Efter fotbollskarriären har han skrivit flera böcker om rasism. Han har också grundat stiftelsen Foundation Lilian Thuram. Under sitt föredrag på museet berättade han om vad som är viktigt i arbetet mot rasism. Han sade bland annat:

”Jag tror att det viktigaste är att man lyssnar. För när du lyssnar då får du information som gör att du växer och då kan du ifrågasätta dig själv. De farligaste är de som inte lyssnar. ”

På plats för besöket på museet var en fotbollsklass från Gubbängsskolan, elever från Sjölins gymnasium och ungdomstränare från föreningen Fisksätra IF. Ungdomarna fick vara med på ett av museets program om Martin Luther King och sedan lyssna till Lilian Thurams föredrag om rasism. De fick ställa frågor och själva framföra sina egna drömtal inspirerade av Martin Luther Kings ”I have a dream”.

En viktig del av Lilian Thurams arbete är att stärka ungdomars självkänsla och självförtroende så att de kan utnyttja alla möjligheter som finns inom dem.

”Glöm aldrig att det är de som har fördomar mot er som har problem. Inte ni. Låt aldrig någon säga att ni inte kan något. ”

Lilian Thurams besök arrangeras av Stockholms universitet, Nobelprismuseet, Kungliga Vitterhetsakademin och Maison des Sciences de l’Homme et de la Société.

• Foto: Clément Morin