Hur undervisar man om framtiden egentligen? Många unga bär på stor oro för klimatförändringar och i både populärkultur och media gestaltas en dystopisk framtid.
På Nobelprismuseets lärarkväll 17 februari möter du professor Alasdair Skelton från Bolincentret för klimatforskning som ger en snabbkurs i klimatförändringar. Du får lyssna till litteraturforskaren Camilla Brudin Borg från Göteborgs universitet som visar metoder för hur elevernas eget skrivande kan vara med och skapa ljusare bilder av framtiden. Och du möter läraren Camilla Bredberg och några elever från Blackebergs gymnasium som deltar i medborgarforskningsprojektet Utopian Stories tillsammans med forskarna och Nobelprismuseets pedagoger.

Under kvällen får du som lärare hämta inspiration och kunskap om hur du kan jobba med hållbarhet, klimat och framtid i skolan och att alla som har elever över 15 år kan ansluta sig till medborgarforskningsprojeket Utopian Stories.
OBS! Om smittspridning och restriktioner gör att vi inte bör träffas fysiskt, så ges lärarkvällen som ett onlineseminarium samma tid den dagen. Vi hör av oss via e-post för att meddela vad som gäller.

Tid: Torsdag 17 februari 2022 klockan 18.00-19.15 med insläpp 17.30 där vi bjuder på något gott vegetariskt att äta
Plats: Nobel Prize Museum, Stortorget 2 i Gamla stan, Stockholm
Målgrupp: Intresserade lärare i alla ämnen och alla årskurser är varmt välkomna.
Covid-19: Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för event. Antalet platser är begränsade.

Du som deltar får:
⁃ en crash course om klimatförändringar
⁃ metodiktips för att skrivprojekt om framtidsberättelser
– tips om det kostnadsfria medborgarforskningsprojektet Utopian Stories
⁃ möjlighet att ställa frågor till våra forskare
⁃ något gott att äta och dricka om du kommer en stund före 18.00

Låter det intressant, anmäl dig genast!

Välkomna!