2019 års Nobel Prize Teacher Summit äger rum 11 oktober och temat är Climate Change Changes Everything. Klimatförändringarna påverkar oss alla och sättet som de adresseras i undervisningen har stor påverkan på framtida generationer. Men hur ska lärare undervisa om det för att på bästa sätt sprida kunskap och engagemang snarare än klimatångest och apati? Hur kan lärare stötta elever att hitta konstruktiva sätt att arbeta för en hållbar framtid? De och många andra frågor kommer att diskuteras under dagen.

– Det finns många utmaningar inom klimatområdet och skolan är en viktig plats där frågan lyfts utifrån olika ämnesområden. Lärare har en stor påverkan på hur samhället utvecklas och vi vill på olika sätt stötta dem med erfarenhetsutbyte och inspiration, säger Annika Hedås Falk, utbildningschef på Nobel Prize Museum och ansvarig för lärarkonferensen.

Professorn i miljövetenskap Johan Rockström är en av talarna tillsammans med tre Nobelpristagare:

Hiroshi Amano, fysikpristagaren från 2014 som var med och skapade de blåa lysdioder som gjort dagens ljus i LED-lampan möjligt.

Beatrice Fihn, generalsekreterare för ICAN som tilldelades Nobels fredspris 2017.

Mario J. Molina, kemipristagare från 1995 som var med och upptäckte hur freoner skadar ozonlagret.

Under dagen kombineras inspirationsföreläsningar, intervjuer på scen och rundabordssamtal där lärare från hela världen får utbyta erfarenheter. Omkring 350 lärare kommer att samlas.

– Vi kommer att ha flera Nobelpristagare på plats. Nobelpriset har en förmåga att engagera människor och jag är övertygad om att pristagarnas medverkan kommer att motivera de lärare som deltar, säger Annika Hedås Falk.

Nobel Prize Teacher Summit är en internationell lärarkonferens som hålls årligen i oktober i Stockholm där lärare från hela världen träffar Nobelpristagare, toppforskare och fredsaktivister runt ett angeläget tema. Initiativet bygger på att Nobelpriset kan inspirera människor att söka kunskap, att ställa frågor och försöka förstå och förbättra världen.

Om Nobel Prize Museum
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelpriset på en central plats i Stockholm.

För ytterligare information
Rebecka Oxelström, Public Relations Manager, Nobel Prize Museum