Kring sekelskiftet 1900 togs avgörande steg mot djupare kunskap om hur hjärnan och nervsystemet fungerar. Den kanske viktigaste av neurovetenskapens pionjärer var Santiago Ramón y Cajal (1852–1934) som fick Nobelpriset i fysiologi eller medicin 1906 för sin forskning kring nervsystemet. Med hjälp av metoder för att färga in celler så att de kunde studeras i mikroskop lyckades Cajal kartlägga olika typer av nervceller i hjärnan. Cajal besatt en särpräglad konstnärlig begåvning och överförde det han såg i mikroskopet till teckningar med en förunderlig klarhet.

”Cajals gåva till eftervärlden består inte endast av hans banbrytande vetenskapliga gärning. Han gav oss också ett konstnärskap, och verk med vilka de mänskliga nervcellernas vindlande mönster visualiserades och gjordes begripliga. Hans teckningar är ett fint exempel på hur konst och vetenskap kan vävas samman”, säger Erika Lanner chef för Nobelprismuseet.

DD.MM. Konung Felipe VI och Drottning Letizia kommer tillsammans med H.M. Konungen och Drottning Silvia att få en visning av utställningen med namnet Synapser: vetenskap och konst i Spanien från Ramón y Cajal till 2000-talet. Utöver Cajals teckningar finns även verk från ett antal personer som hade kontakt med honom som exempelvis poeten Federico García Lorca och konstnären Salvador Dalí. I utställningen finns även fem samtida verk från konstnärer som haft Cajal som sin ledstjärna. Verken har på olika sätt koppling till spanska och internationella vetenskapliga projekt.

Pressvisning
Curator Juan Manuel Bonet visar utställningen för media den 24/11 klockan 15.00. Medier som vill vara med kan mejla: rebecka.oxelstrom@nobelprize.org

Utställningen visas för allmänheten den 25 november – 4 december och är resultatet av ett samarbete mellan tre spanska departement: Utrikes- och EU-departementet, Utbildningsdepartementet och Vetenskaps- och innovationsdepartementet i samarbete med Instituto Cervantes och Diputación Provincial de Huesca. Curator för utställningen som lånats in till Nobelprismuseet är Juan Manuel Bonet.

Santiago Ramón y Cajal tilldelades, tillsammans med den italienska patologen Camillo Golgi, Nobelpriset i fysiologi eller medicin 1906 ”såsom ett erkännande åt deras arbeten rörande nervsystemets byggnad”.

Presskontakt

press@nobelprize.org

Pressbilder

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2021. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.