Välkommen till en stämningsfull konsert med isländska pianisten och kompositören Eydís Evensen. Hennes musik inspireras både av en vördnad för naturen och av åren hon bott utomlands, i London och New York.

Debutalbumet Bylur (2021) fick sitt namn från det isländska ordet för ”snöstorm”. Precis som en snöstorm kan innehålla kaos, skönhet och bräcklighet, speglar musiken många olika känslolägen. Evensens musik är neo-klassisk med inspiration från bland andra Philip Glass, Jóhann Jóhannsson och Thom Yorke.

Under arbetet med albumet The Light (2023) bearbetade hon såväl sina egna som omvärldens kriser de senaste åren. Albumet handlar om att ta sig igenom svårigheter, återfinna hoppet och om ljuset som alltid återvänder.

I biljettpriset ingår även entré till museets utställningar som håller öppet fram till klockan 21.00. Före och efter konserten serverar Bistro Nobel sin fredagsmeny med noga utvalda smårätter, passande viner, öl, cocktails eller alkoholfria alternativ. Bistron är även den öppen fram till klockan 21.00.

Se köp av biljetter nedan. Köpt biljett återbetalas ej.

Fotopolicy

Nobel Prize Museum fotograferar, filmar och livesänder många av våra evenemang. Nobel Prize Museum kan komma att använda materialet i våra verksamheter, kommunikationskanaler och i sociala medier. Kontakta oss om du har frågor om detta.

Lämna väskan hemma – viktig information om polisens förbud mot väskor

I enlighet med Polismyndigheten restriktioner är det inte tillåtet att ta med sig väskor eller påsar större än 20×30 cm in i museet. Vi har inte möjlighet att förvara väskor i vår garderob och ber er därför att lämna dessa hemma.

Om du av medicinska skäl har behov av en väska eller behöver ta med dig en skötväska, får dessa tas in efter att de har kontrollerats av vår personal. Mer information hittar du här.