”Bojor och kedjor är en väldigt tydlig symbol för fångenskap och för den kamp som Center for Civil Liberties bedrivit sedan de bildades 2007”, säger Erika Lanner, museichef på Nobelprismuseet. ”Vi är väldigt glada för gåvan som kommer hjälpa oss att berätta om, och uppmärksamma deras arbete.”

Kedjan har använts vid flera aktiviteter som Center for Civil Liberties, CCL, genomfört sedan 2014 som ett svar på Rysslands arrestering av människorättsaktivister på Krim. Ett exempel är kampanjen #SaveOlegSentsov som samlade tusentals människor från 40 länder för att demonstrera mot det illegala fängslandet av regissören Oleg Sentsov och andra politiska fångar. Till slut släpptes 34 personer, en av dem var Sentsov. Kampanjen vädjade om stöd från Europarådets parlamentariska församling och var samtidigt en påminnelse om att politiska fångar fortfarande hålls i fängelser i Ryssland.

Demokrati- och människorättsorganisationen CCL bildades 2007 i Ukrainas huvudstad Kiev. Här kan du läsa mer om CCL och Nobels fredspris.

För mer information kontakta:
press@nobelprize.org

Pressbilder återfinns på:

Nobel Prize Museum
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2023. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelprismedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.