Dagens Nyheters vetenskapsjournalist Maria Gunther och Christian Forssén, teoretisk fysiker från Chalmers, kommer till Nobel Prize Museum den 22 februari för att prata om laser, svarta hål, Einstein och universum.

”Det ska bli roligt och spännande att prata med Christian Forssén. Jag kommer att be honom berätta mer om varför upptäckten av gravitationsvågor är ett så stort genombrott, och allt nytt det kan lära oss om universum”, säger Maria Gunther, från  Dagens Nyheter.

Upptäckten av gravitationsvågorna är en av de största vetenskapliga upptäckterna sedan Galileos tid. I och med dem har vi fått ett helt nytt sätt att studera universum och vi är bara i början av en ny och spännande utveckling. Upptäckten av gravitationsvågorna belönades med Nobelpriset i fysik 2017.

Under våren fortsätter Nobel Prize Museum serien av samtal som visar på hur vetenskap gör skillnad i människors liv. Det görs genom att be människor med en personlig koppling till ämnet prata med en expert. Under 2018 hölls samtal om bland annat provrörsbefruktning, diabetes och hjärnan. Besökare kan även passa på att se utställningen Rätten till frihet – Martin Luther King Jr i samband med samtalet om gravitationsvågor.

Datum och tid: 22 februari klockan 18.00 – 19.00.
Plats: Nobel Prize Museum, Stortorget i Gamla Stan
Pressplats bokas via: rebecka.oxelstrom@nobelmedia.se

Nobel Prize Museum bjuder in till afterwork varje fredag kl. 17–20 med fri entré.

Om Nobel Prize Museum
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelpriset på en central plats i Stockholm.

För ytterligare information
Rebecka Oxelström, Public Relations Manager, Nobel Prize Museum, 0734-12 66 75, rebecka.oxelstrom@nobelmedia.se