Jonna Bornemarks Performance Lecture om kunskap blir ett existentiellt undersökande som tar avstamp i graviditeten och att vara del av naturen. Tillsammans med publiken skapar hon en unik plats i nuet, för att ställa frågor om vad vi tappar bort i vår iver att ringa in, spalta upp, mäta och kontrollera varje aspekt av livet.

”Så roligt och spännande att se hur mina tankar kan gestaltas med hjälp av scenkonstens hela verktygslåda! Att som filosof möta Orionteaterns kreatörer och upptäcka hur stoffet från min bok Jag är himmel och hav ger inspiration till nya bilder, nya vägar, nya insikter. Jag längtar efter att möta publiken, och är stolt och glad över att få vara först ut i samarbetet mellan Nobelprismuseet och Orionteatern”, säger Jonna Bornemark om projektet.

”På Nobelprismuseet driver vi flera projekt som rör sig i gränslandet mellan konst och vetenskap och vi är glada över att genomföra detta projekt tillsammans med Orionteatern. I våra Performance Lectures lyfts vetenskap fram och gestaltas med scenkonstens verktyg på sätt som gör den tillgänglig för nya målgrupper”, säger Erika Lanner, chef på Nobelprismuseet.

Formatet Performance Lecture är en samverkan mellan Nobelprismuseet och Orionteatern. Det är ett sätt att utforska och kommunicera vetenskap med hjälp av scenkonstens form. Här får forskare inom olika områden förmedla sina kunskaper på ett lättillgängligt sätt med teaterns verktyg.

”Vi är mycket glada för samarbetet med Nobelprismuseet. I detta första möte på Orionteatern är det speciellt roligt att välkomna Jonna Bornemark, välkänd för många, som talar just om kunskap. Ett gemensamt intresse för oss och Nobelprismuseet – att enas i frågorna om hur vi beskriver vår verklighet. På ett sätt som träffar både huvud och mage”, säger Helena Hammarskiöld, VD Orionteatern.

Jonna Bornemark är en av Sveriges mest tongivande filosofer, författare och föreläsare. Hennes hyllade böcker, Kroppslighetens mystik, Det omätbaras renässans, Horisonten finns alltid kvar, och nu senast Jag är himmel och hav har öppnat för existentiella samtal och myntat begrepp som förpappring och mikromotstånd.

Mer information finns här .

För ytterligare information och pressbilder kontakta:

Rebecka Oxelström, presschef, +46 734 12 66 75, rebecka.oxelstrom@nobelprize.org

Performance Lecture: Att föda kunskap

Av och med: Jonna Bornemark
Regi: Maja Salomonsson
Musik och ljuddesign: Siri Jennefelt
Ljus: Raimo Nyman
Scenografi: John Engberg
Kostym: Maria Lundqvist
Dramaturgi: Mia Winge

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2022. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.