– Våra senaste vetenskapliga rön om vår värld och vår planet utgör ett drama om katastrofala risker och stora transformationer, om svidande besked och jakten på ljuset i tunneln. Den goda nyheten? Det är inte nattsvart och dessutom, ljuset utgör löftet om en modernare, rättvisare och mer attraktiv framtid. Denna vetenskapliga berättelse gör sig nog allra bäst på en teaterscen, säger Johan Rockström.

Den iscensatta föreläsningen handlar om varför planeten befinner sig i ett akut nödläge – och hur vi omedelbart måste hitta en ny riktning för att inte den globala  uppvärmningen och förlusten av biologisk mångfald ska ändra förutsättningarna för allt liv på jorden. Det blir mörkt, jobbigt och möjligen lite hoppfullt utlovar de medverkande.

– För några år sedan hörde jag Johan Rockströms sommarprat. Han kallade då klimatfrågan ”världens viktigaste berättelse”. Så nu, när jag fått äran att samarbeta med Johan är mitt fokus att undersöka hur man berättar om det allra viktigaste. Vi lider ju ingen brist på information om klimatkrisen, men det är som om den inte når hela vägen in. Jag funderar mycket på vad som ligger i vägen, hur våra försvar ser ut, hur den inre dialogen går. Ja, jag söker helt enkelt efter bästa möjliga sändningsfrekvens, säger regissör Ada Berger.

De nya beslutet från regeringen om att öka maxantal till 300 personer vid publika evenemang gör att Dramaten nu släppt upp fler biljetter till försäljning, https://www.dramaten.se.

Om Johan Rockström

Johan Rockström är en global miljöforskare som flitigt debatterar miljö- och klimatfrågor. Han har utnämnts till miljömäktigast i Sverige två gånger, är ledamot i flera vetenskapliga akademier, har varit chef för Stockholm Environment Institute och Stockholm Resilience Centre och är nu chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research. Rockström har skrivit flera böcker och varit såväl sommar- som vinterpratare i P1.

Om Sanna Sundqvist

Sanna Sundqvist är skådespelare och tillhör Dramatens fasta ensemble. Där har hon bland annat har spelat i pjäserna Liv Strömquist tänker på dig!, Det blåser på månen, Oidipus/Antigone, Här kommer alla känslorna på en och samma gångoch nu senast i Liv Strömquist tänker på sig själv.

Om Ada Berger

Ada Berger konstnärliga ledare för Unga Dramaten och regissör. Just nu aktuell med succéföreställningen Liv Strömquist tänker på sig själv. Hon har varit verksam som regissör och dramatiker på bland annat Radioteatern, Uppsala Stadsteater och Malmö Stadsteater. Hon har arbetat på Sveriges Radio P3 med humorprogram som Hej domstol och Morgonpasset,samt varit konstnärlig ledare för Unga teatern, en barn- och ungdomsscen på Malmö Stadsteater.

Om Performance Lecture

Vetenskap och scenkonst blandas när Nobel Prize Museum och Dramaten& tillsammans sätter upp en serie iscensatta föreläsningar, Performance Lectures. Formatet Performance Lecture, där kunskap förmedlas med teaterns verktyg, tar avstamp i olika forskares vardag. Ett nytt sätt att utforska och kommunicera vetenskap med hjälp av scenkonstens form. Tidigare har robotforskaren Danica Kragić Jensfelt gjort en Performance Lecture om robotar, professorn i teoretisk fysik, Ulf Danielsson om universum, psykologiforskaren Armita Golkar om rädsla, ekonomiprofessor Micael Dahlen om lycka och filosofiprofessor Åsa Wikforss om sanning.

Performance Lecture: Om vår stund på jorden med Johan Rockström, premiär 21 november, Stora scenen.

För mer information, kontakta

Rebecka Oxelström, presschef Nobel Prize Museum
Tfn: 0734 12 66 75, rebecka.oxelstrom@nobelprize.org

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

• Johan Rockström. Foto: Jacob Bengtsson.

• Sanna Sundqvist och Johan Rockström. Foto Jacob Bengtsson.

• Sanna Sundqvist och Johan Rockström. Foto: Jacob Bengtsson.

• Sanna Sundqvist och Johan Rockström. Foto Jacob Bengtsson.

• Johan Rockström. Foto: Jacob Bengtsson.

• Sanna Sundqvist och Johan Rockström. Foto Jacob Bengtsson.

• Sanna Sundqvist och Johan Rockström. Foto: Jacob Bengtsson.