– Intresset kring Albert Einstein är alltid stort bland våra museibesökare. Det här manuskriptet hjälper oss att berätta om hans forskning och om turerna kring hans Nobelpris, som han ju faktiskt inte fick för relativitetsteorin. Vi är väldigt glada över möjligheten att ställa ut det, säger museichef Erika Lanner.

Manuset innehåller en variant av den allmänna relativitetsteorin från 1915, med kommentarer av Max von Laue, Nobelpristagare i fysik 1914. Det låg till grund för en artikel som  publicerades den 21 december 1922 av den preussiska vetenskapsakademien. Artikeln var ett svar på en artikel författad av matematikern E. Trefftz publicerad i Annalen der Physik tidigare under samma år.

Albert Einstein tilldelades 1921 års Nobelpris i fysik, för sin upptäckt av lagen för den fotoelektriska effekten, vilket beslutades och tillkännagavs hösten 1922.

Fram till 1948 ägdes manuskriptet av Max von Laue. Efter 1948 har det haft andra privata ägare. Hösten 2018 förvärvades dokumentet av Åsa och Per Taube med syfte att donera det till den föremålssamling som finns på Nobel Prize Museum.

– Det här är ett unikt dokument som vi vill att många ska få glädje av. Vi kunde därför inte tänka oss en bättre hemvist än museet, säger Per Taube.

Manuskriptet kommer att visas för allmänheten på museet efter sommaren.

Om Nobel Prize Museum
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelpriset på en central plats i Stockholm.

För ytterligare information
Rebecka Oxelström, Public Relations Manager, Nobel Prize Museum