Forskare menar att vi bör äta mer fullkorn. Det är bland det viktigaste i matväg vi kan göra för att minska risken för välfärdssjukdomar. Trots det äter vi mest raffinerade produkter som saknar fullkorn. Barn och ungdomar är den grupp som äter allra sämst.

– Det är nionde året i rad som Forskarhjälpen anordnas och eleverna är en ovärderlig hjälp för forskarna. Vi ser att satsningen inspirerar fler unga till att söka sig till forskarvärlden, säger Anna Johanna Lindqvist Forsberg.

Nobel Prize Museum arrangerar varje år Forskarhjälpen i samarbete med svenska universitet och högskolor. Årets upplaga går under namnet Fullkornsjakten och fokuserar på kolhydrater. Nobel Prize Museum samarbetar med Karin Jonsson, forskare på avdelningen för Livsmedelsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola. Hon har tagit hjälp av högstadieelever för att undersöka deras tankar kring mat och hälsa. Runt 1 000 elever har fått svara på en enkätundersökning och utföra smaktester på kolhydratrika livsmedel.

– Det spelar ingen roll hur mycket forskning som görs om mat och hälsa om befolkningen inte äter det som rekommenderas. Här får jag unik hjälp av en mycket viktig målgrupp – ungdomar – att identifiera vad de behöver för att göra hälsosamma val, säger Karin Jonsson, forskare på avdelningen för Livsmedelsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola.

Högstadieelevernas undersökning visar att ungdomar i stor utsträckning är medvetna om vad de bör äta. I undersökningen uppger 55 procent av ungdomarna att de försöker äta nyttigt. När de får svara på vilken mat som är hälsosam vet de flesta att grönsaker, frukt, baljväxter, fullkorn och fibrer är nyttigt. De vet också att socker och salt är onyttigt. Men de associerar till exempel vegetariskt som nyttigt och tillsatser som onyttigt trots att det inte per definition är fallet. På Fullkornsjaktens avslutningskonferens den 9 december presenteras elevernas egna analyser kring vad som krävs för att ungdomar ska äta nyttigare.

Läs mer om Forskarhjälpen och Fullkornsjakten här

För mer information kontakta:
Anna Johanna Lindqvist Forsberg, projektkoordinator Forskarhjälpen,
anna.johanna.lindqvist.forsberg@nobelprize.org, 08-534 818 41