José Saramagostiftelsen och Pilar del Río, José Saramagos änka, har valt ut och överlämnat ett flertal föremål till Nobelprismuseet. Bland annat skänktes ett par av hans glasögon.

“Saramago såg på världen genom dessa glasögon, dess historia, de människor vi är – män och kvinnor”, berättade  Pilar del Río.

Till museet överlämnades också en sten som varit viktig för Saramago. Pilar del Río berättade att hennes man fram till boken ”Blindhet” försökt beskriva människor som statyer, men därefter intresserade man sig alltmer för stenen, det viss säga det material som statyerna består av. Den sten som överlämnas till museet fann han på en strand på Lanzarote.

• Pilar del Río. Foto: Nanaka Adachi. © Nobel Prize Outreach

• Ett flertal gåvor överlämnades. Foto: Nanaka Adachi. © Nobel Prize Outreach

• Pilar del Río. Foto: Nanaka Adachi. © Nobel Prize Outreach

• Ett flertal gåvor överlämnades. Foto: Nanaka Adachi. © Nobel Prize Outreach

”José Saramagos föremål ger oss möjligheten att berätta hans historia på ett nya sätt, och med nytt liv”, säger Erika Lanner, chef på Nobelprismuseet. ”De kan också inspirera framtida generationer.”

Med som gåva var också ett manus från Saramagos unga år med alla anteckningar och korrigeringar kvar. Det refuserades men publicerades postumt 40 år senare.

Donationen av föremålen uppfyllde ett löfte som José Saramago gav 2004 och möjliggjordes av Pilar del Río och José Saramagostiftelsen, med stöd av Camões Institute och Instituto Cervantes.

José Saramago föddes 1922 i Azinhaga i Portugal och dog 2010 på Lanzarote i Spanien.
Han tilldelades Nobelpriset i litteratur 1998. I prismotiveringen gick att läsa “som med liknelser burna av fantasi, medkänsla och ironi ständigt på nytt gör en undflyende verklighet gripbar”.

Pressbilder

Här återfinns pressbilder.

Pressvisning

Pressvisning för utställningen “Sakerna som förändrar världen” hålls den 8 mars klockan 9.00. För mer information kontakta: press@nobelprize.org

För ytterligare information kontakta
Rebecka Oxelström, presschef

press@nobelprize.org

+ 46 8 122 084 45

Om Nobelprismuseets samling
Nobelprismuseets samling av föremål speglar Nobelprisets olika ämnesområden och pristagarnas verksamhet, intressen och personligheter. Föremålen har skiftande ursprung. De flesta av dem har skänkts till museet av Nobelpristagarna själva. Andra har kommit till museet på andra vägar. Att instrument och apparater hör forskningen till verkar inte så märkligt. Inte heller att pennor och manuskript berättar om författares verk. Men vad säger resväskor, mössor och musikinstrument om Nobelpristagares liv och arbete? Hur kan en nagelsax, en cykel eller en burk jordnötssmör säga något om skapande och insikter? Det får du veta mer om i utställningen “Sakerna som förändrar världen” som invigs på Nobelprismuseet den 8 mars.

Om Nobel Prize Museum
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2024. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.