Åsa Wikforss har tänkt och skrivit mycket om kunskap och sanning, och hon kämpar mot de krafter som hotar kunskapen. När hon sommarpratade i Sveriges Radio P1 förra året inledde hon med orden: ”Striden om verkligheten är i full gång!”. Nu fortsätter hon kampen i en Performance Lecture på Dramaten och berättar bland annat om hur tänkandets skevheter och våra egna känslor sätter krokben för oss själva. Till sin hjälp har hon två skådespelare från Dramaten som agerar ciceroner. Carolina Frände regisserar denna iscensatta föreläsning som, i både scenografi och uttryck, kommer inspireras av David Lynchs tv-serie Twin Peaks.

Vi lever i post-sanningens tid. Falska nyheter, konspirationsteorier och skeva berättelser sköljer över oss. Då gäller det att rusta sig: att förstå varför vi är så sårbara för det falska, vad kunskap är och hur grupptänkande hotar det demokratiska samtaletsäger Åsa Wikforss.

Åsa Wikforss är professor i teoretisk filosofi, ledamot i Svenska Akademien och har gett ut boken Alternativa fakta. Hon disputerade vid Columbia University i New York och blev 2008 en av Sveriges två första kvinnliga professorer i teoretisk filosofi. Idag forskar on inom språkfilosofi och kunskapsteori.

Carolina Frände är regissör med ett 70-tal produktioner i bagaget. Hon har varit konstnärlig ledare för Unga Riks/Riksteatern, prorektor på Teaterhögskolan i Stockholm och konstnärlig ledare för Kulturhuset Stadsteaterns barn- och ungdomsscen i Skärholmen.

En produktion från Dramaten& i samarbete med Nobel Prize Museum.

Medverkande

Åsa Wikforss

Två skådespelare från Dramaten

Regi: Carolina Frände

Scenografi och kostym: Carolina Frände

Performance Lecture

Om sanning, urpremiär 8 november, Lilla scenen.

Om Performance Lecture

Vetenskap och scenkonst blandas när Nobel Prize Museum och Dramaten& tillsammans sätter upp en serie iscensatta föreläsningar, Performance Lectures. Formatet Performance Lecture där kunskap förmedlas med teaterns verktyg tar avstamp i olika forskares vardag. Ett nytt sätt att utforska och kommunicera vetenskap med hjälp av scenkonstens form. Tidigare har robotforskaren Danica Kragić Jensfeltgjort en Performance Lecture om robotar, professorn i teoretisk fysik, Ulf Danielssonom universum, psykologiforskaren Armita Golkarom rädsla och ekonomiprofessor Micael Dahlenom lycka.

Om Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelpriset på en central plats i Stockholm.

För ytterligare information

Rebecka Oxelström, Public Relations Manager, Nobel Prize Museum