Världens blickar riktas mot Stockholm i oktober och vi gör en satsning för att fler stockholmare ska upptäcka att det pågår en världsnyhet mitt ibland oss. De upptäckter och insatser som belönas med Nobelpriset inspirerar och ger oss hopp för framtiden, säger Erika Lanner som är museichef på Nobel Prize Museum (Nobelprismuseet).

Fyra Nobelpristagare är i Stockholm

Hiroshi Amano, fysikpristagaren 2014, som var med och skapade de blåa lysdioder som gjort det vita ljuset i LED-lampan möjligt.

Beatrice Fihn, generalsekreterare för ICAN (International Campaign for the Abolishment of Nuclear Weapons) som tilldelades Nobels fredspris 2017.

Mario J. Molina, kemipristagare 1995, som var med och upptäckte hur freoner skadar ozonlagret.

Frank Wilczek, fysikpristagare 2004, som var med och upptäckte hur kraften som verkar mellan kvarkar fungerar.

Nobel Calling Stockholm

Här är några exempel på aktiviteter som pågår under veckan:

Livesändningar från årets offentliggöranden
Gör oss sällskap på Nobel Prize Museum när årets Nobelpristagare tillkännages. Vilka framsteg belönas i år och vilken betydelse har de för mänskligheten? Följ våra livesändningar och lyssna på experter som kan förklara årets priser.
Äger rum den 7, 8, 9, 10, 11 och 14 oktober.

Måndag 7 oktober Idéer som förändrar världen, hur uppstår de?
Varifrån kommer snilleblixtarna? Patrik Hadenius med panel utforskar kreativitetens myter och verklighet. I panelen medverkar bland andra författaren David Lagercrantz, Armita Golkar, psykologiforskare, Sanna Koskiniemi, mikrobiolog vid Uppsala universitet och Nobelexperten Gustav Källstrand.

Måndag 7 oktober – Samtal om fysik, skönhet och kunskap
Hur hänger skönhet och kunskap ihop med lagarna som styr universum? I boken A beautiful question beskriver Nobelpristagaren FrankWilczek skönhet som den ordnande kraft som styr universum. Samtalet modereras av Johanna Koljonen.

Onsdag 9 oktober – Snabbkurs i årets vetenskapliga Nobelpris
Upptäckterna som belönas med Nobelpriset är intressanta men inte alltid så enkla att förstå. På Södra teatern kommer kommittéledamöter som utsett pristagare till vår undsättning: Sara Snogerup Linse, Anna Wedell och Ulf Danielsson. Efter det leder Petra Mede ett klurigt Nobelquiz.

Torsdag 10 oktober – Samtal om årets Nobelpris i litteratur
För första gången sedan 1950 delas två litteraturpris ut samma år. Det betyder två spännande författarskap för alla litteraturintresserade att titta närmare på. På Stadsbiblioteket får du höra Nobelkommitténs ordförande Anders Olsson och tre ledamöter från den nya utvidgade kommittén berätta om hur de tänker kring årets pristagare, som tillkännagetts samma dag. Samtalet leds av journalisten Yukiko Duke.

Fredag 11 oktober – Nobelpristagare möter lärare
2019 års Nobel Prize Teacher Summit har temat Climate Change Changes Everything. Lärare från 30 länder, Nobelpristagare, toppforskare och andra engagerade möts under en intensiv dag för att diskutera utmaningarna vi står inför.

Fredag 11 oktober – Samtal om nedrustning
Organisationen ICAN (International Campaign for the Abolishment of Nuclear Weapons) tilldelades fredspriset 2017. Möt generalsekreterare Beatrice Fihn i ett samtal om nedrustningsarbetet med intendent Carin Klaesson från Nobel Prize Museum.

Lördag 12 oktober – Vetenskap till mänsklighetens största nytta
I samband med Nobel Prize Museums nya utställning Mänsklighetens största nytta bjuder vi in till ett samtal med Nobelpristagarna Hiroshi Amano och Mario J. Molina. Samtalet äger rum i Börssalen och leds av Nobel Medias Adam Smith.

Måndag 14 oktober – Samtal på Sveriges riksbank
Sedan 1969 har Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne delats ut för att visa att ekonomi spelar roll i Alfred Nobels vision om att vetenskap och bildning förbättrar världen. Vi välkomnar alla till Riksbanken för ett samtal om årets ekonomipristagare.

Hela programmet för veckan finns på:
www.nobelcalling.se

För mer information:
För pressbiljetter till arrangemangen eller för att boka intervjuer med Nobelpristagare eller andra talare vänligen kontakta:

Rebecka Oxelström, Public Relations Manager, Nobel Prize Museum
rebecka.oxelstrom@nobelprize.org, 0734 – 12 66 75

Här upplever du Nobel Calling Stockholm

1. Nobel Prize Museum, Stortorget 2
1. Börssalen, Källargränd 4
2. Kungliga Tekniska högskolan (KTH)
3. Münchenbryggeriet, Torkel
Knutssonsgata 2