– Jag lockas av den gränsöverskridande kraft som finns i Nobelpriset. Det spänner från den minsta lilla partikeln till de stora framtidsfrågorna. Frågor som berör oss alla på många olika plan. Att få skapa publika utställningar kring komplexa frågor som samtidigt måste vara relevanta i samtiden är något som jag mer än gärna arbetar med, säger Clara Åhlvik.

– Clara har en gedigen erfarenhet av utställningsarbete vid ett stort antal museer och kulturinstitutioner. Hon har en god förmåga att se vad som ligger i tiden och kommer att vara en viktig kraft i vårt arbete med att locka nya besökare att upptäcka hur vetenskap, litteratur och fredsarbete bidrar till en bättre värld, säger museichef Erika Lanner.

I över 20 år har Clara Åhlvik arbetat med utställningsproduktion på såväl nationella som regionala museer och oberoende organisationer. Hon har kurerat stora utställningar, alltifrån Dinosaurier och Vikingar till samtidskonst på Bo01 Framtidsstaden, Craftwerk 2.0 och Ond design. Senast i raden är huvudutställningen På Scen/On Stage på det nyöppnade Scenkonstmuseet. Clara Åhlvik har även lett kurser, workshops och föreläst om museer och utställningar vid ett flertal universitet. Senast kommer Clara Åhlvik från en tjänst på Tekniska museet.

Clara Åhlvik tillträder tjänsten som utställningschef i början av september 2019.

Om Nobel Prize Museum
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelpriset på en central plats i Stockholm.

För ytterligare information
Rebecka Oxelström, Public Relations Manager, Nobel Prize Museum
rebecka.oxelstrom@nobelprize.org, 0734 – 12 66 75

• Clara Åhlvik, Director of Exhibitions, © Nobel Media, Photo: Alexander Mahmoud