”Jag är verkligen glad att så många människor tog chansen att ge sig ut i decemberkylan för att besöka ljusfestivalen”, säger Nobelprismuseets chef Erika Lanner. ”Det har också varit otroligt inspirerande att se alla fantastiska bilder som skickats in till vår fototävling.”

Årets vinnare Mohamad Assaad valde att fotografera verket [re|in]verse av Jaime Reyes och kollektivet re|thread som var placerat under Centralbron. Verket visualiserar vad som händer inne i en forskares dator när man arbetar med komplexa data. Inspirationen kom från Nobelpristagaren Werner Heisenberg. År 1932 tilldelades han Nobelpriset i fysik för att ha modellerat kvantmekanik, som då var ett framväxande forskningsområde. Han arbetade med matriser, som är kraftfulla men komplexa matematiska verktyg.

Mohamad Assaad tolkade konstverket som ett ljus i mörkret.
”Konstverket utstrålade något djupt, mörkt och okänt samtidigt som det omgavs av ett hoppfullt ljus”, säger Mohamad Assaad. ”Det var inte helt lätt att fotografera. Jag fick stå länge för att fånga den rätta stämningen.”

Mohamad Assaad har studerat media och arbetar sedan 2014 som frilansfotograf för olika redaktioner.
”Jag är väldigt stolt över att vinna tävlingen”, säger Mohamad Assaad. ”Det betyder mycket för mig. Nobelpriset är ikoniskt. Det symboliserar framgång och uppskattning för de främsta forskarna, tänkarna och andra som arbetar för mänsklighetens största nytta. Deras prestationer gör att jag vill anstränga mig mer för att göra ännu bättre resultat.”

Hans intresse för fotografi väcktes tidigt genom hans far som också arbetade som fotograf och journalist. Den första bilden tog han redan när han var sju år. Hans far lärde honom att inte bara knäppa en massa bilder och hoppas på det bästa. I stället är det viktigt att ta in sin omgivning och vänta på det rätta tillfället.
”För mig är fotografi som minnet, det är historia och arv som överförs från en generation till en annan, smidigt och tyst, utan ord för att förklara”, berättar Mohamad Assaad.

Nobel Week Lights har lockat ut allt fler stockholmare på en ljuspromenad sedan lanseringen 2020. Senaste inräkningen vid Stadshuset visade på en markant ökning jämfört med året innan och antalet besök till festivalen 2023 estimeras till 730 000, jämfört med 475 000 året innan. Under festivalen erbjöds 59 guidade turer gratis på sex olika språk som alla blev fullbokade snabbt. Medier i 25 olika länder rapporterade om festivalen och engagemanget i sociala medier fortsätter att växa, särskilt kring fototävlingen som handlade om att fånga ljuskonstverken i bild på ett kreativt sätt. Över 400 bidrag kom in och tio finalister valdes ut. Vinnaren utsågs genom en omröstning på Nobelprismuseets Facebook.

Bilder återfinns på: http://nobelprize.org/press-images-nobel-week-lights-2023

För ytterligare information kontakta
Rebecka Oxelström, presschef

press@nobelprize.org

+ 46 8 122 084 45

Om Nobel Week Lights
Nobel Week Lights är initierat och producerat av Annika Levin, Alexandra Manson, Lara Szabo Greisman och Troika AB. Evenemanget är en del av Nobelveckans program och presenteras av Nobel Prize Museum med stöd av Stockholms stad, Stockholms Handelskammare, Einar Mattsson AB, Fagerhult, FAM och Grand Hôtel Stockholm, Erling-Perssons Stiftelse och Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse samt ett flertal andra partners. Nobel Week Lights är en hyllning genom ljuskonst till Nobelpristagarna och deras insatser för mänsklighetens största nytta.

Om Nobel Prize Museum
Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2023. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.