Hur fattar vi människor beslut? Vad styr oss som individer och på en samhällsnivå? Ekonomipriset handlar om så mycket mer än pengar. Priset har till exempel tilldelats forskning om mänskligt beteende, arbetsmarknadseffekten av minimilöner, relationer och samhällsbyggande. Senast prisades forskning om banker och finanskriser.

Vad blir det i år? Ledamöter från ekonomipriskommittén berättar om årets ekonomipris och förklarar forskningen bakom. Medverkar gör Aino Bunge, vice riksbankschef samt representanter från ekonomipriskommittén. Olof Somell från Nobelprismuseet leder samtalet.

Se bokning av biljetter nedan.

• Aino Bunge. Foto: Riksbanken

Fotopolicy

Nobel Prize Museum fotograferar, filmar och livesänder många av våra evenemang. Nobel Prize Museum kan komma att använda materialet i våra verksamheter, kommunikationskanaler och i sociala medier. Kontakta oss om du har frågor om detta.