Abdulrazak Gurnah hade med sig sin engelska ordbok (Oxford Dictionary) som legat på hans skrivbord och använts i flera decennier. Anteckningar och understrykningar i den välanvända ordboken vittnar om att den har varit ett viktigt redskap för Gurnah. Han passade också på att signera en stol till museets bistro. Stolen var sedan tidigare signerad av 2019 års fysikpristagare.

”Jag trodde att jag skulle signera alla stolar”, sade han vid anblicken av bistrons sextio svarta stolar och publiken som samlats för att vara med vid ceremonin började skratta.

”Vi ber alltid Nobelpristagare som besöker oss att ta med sig ett föremål som betytt något särskilt för dem – föremålen ger liv och gestaltning åt pristagarnas berättelser. Stolssigneringen är vår levande gästbok och i vår bistro kan man därmed sitta och äta på en stol signerad av en pristagare”, säger Erika Lanner chef för Nobelprismuseet.

Nobelprismuseet har en växande samling föremål som donerats av Nobelpristagare. Där finns sedan tidigare bland annat ett handskrivet manuskript från Albert Einstein och den sjal som Malala Yousafzai bar när hon höll tal till FN:s generalförsamling. Föremålen hjälper museet att förmedla pristagarnas berättelser. Vanligtvis sker överlämningen av dessa föremål under Nobelveckan i december.

Mer information om samtalet på Nobelprismuseet som äger rum fredagen den 29 april.

• Abdulrazak Gurnah signerar en stol på museet. Foto: Clément Morin

För ytterligare information och pressbilder kontakta:

press@nobelprize.org

Nobel Prize Museum

Nobelpriset visar att idéer förändrar världen. Nobelpristagarnas mod, kreativitet och envishet inspirerar och ger oss hopp för framtiden. Filmer, fördjupande visningar och föremål berättar om pristagarna och deras bidrag till mänsklighetens största nytta. Med utgångspunkt i Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred – tar vi upp vår tids stora frågor och visar hur vi med vetenskap, humanism och samarbete kan besvara dem. Med våra utställningar, skolprogram, föreläsningar och samtal vill vi på Nobel Prize Museum skapa engagemang för en bättre värld. Idag finns vi på Stortorget i Gamla stan. I framtiden skapar vi ett nytt hem för Nobelprisets publika verksamhet vid Slussen i Stockholm.

Friskrivning: Nobel Prize Museum är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

© Nobel Prize Museum 2022. Nobelpriset®, Nobel Prize® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.