Vi är idag väl medvetna om att en stor del av jordens befolkning måste ställa om både samhällen och livsstil för att leva inom planetens gränser. Kunskapen om hur jordens klimatsystem fungerar är stor, och med hjälp av de klimatmodeller som forskare har utvecklat kan vi förutspå de effekter människans aktiviteter kommer att ha på vårt klimat.

Vi vet vad som behöver göras och vi har en global handlingsplan – Agenda 2030 med dess 17 globala mål och 169 delmål – för att vi ska nå en hållbar framtid. Men kan vi, inom demokratins ramar, ställa om våra samhällen i den takt som krävs för att nå en hållbar framtid? Hur påverkar demokratin möjligheterna till en hållbar klimatpolitik och hur påverkar klimatförändringarna i sin tur demokratin?

Välkommen till Nobelprismuseet den 7 september för att lyssna till Alasdair Skelton, professor i geokemi och petrologi, samt Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi och ledamot i Svenska Akademien, som försöker reda ut just dessa frågor.

Deras presentationer efterföljs av ett samtal på scen med möjlighet att ställa frågor.

Tid: Torsdag 7 september 2023 17.30-19.30. Mingel och tilltugg i vår bistro från 17.30. Programmet på scen börjar 18.00

Plats: Nobelprismuseet, Stortorget 2 i Gamla stan.

Målgrupp: Intresserade lärare i alla ämnen och årskurser är varmt välkmna.